“Наша історія не вибухова, скажімо так. Вона іронічна, драматична, важка, а місцями смішна. Вибух там укінці”, – каже Валентин Васянович. Сьогодні у широкий прокат виходить його фільм “Креденс”. Це друга повнометражна робота київського режисера. Дія фільму відбувається у сучасному різдвяному Львові.
“Цей фільм робили на українському матеріалі зі специфічними фарбами, які присутні у країні. Але в основі все одно лежить історія людська”, – продовжує режисер. – “Якщо попередній фільм у нас повністю був розкадрований з початку до кінця (дебютна робота Валентина Васяновича “Звичайна справа” вийшла в прокат минулого року – Gazeta.ua), то тут ми приїжджали на зйомку і починали шукати. Ідеї народжувалися по ходу”.
Головний герой — скромний та нерішучий віолончеліст Львівської Опери. Орест має дружину й сина, а ще, ну надто вибагливих родичів. Тесть постійно згадує на часи, що пройшли, а теща — окрім, подарунків, у вигляді старого і нікому непотрібного креденсу (важкої дерев’яної шафи-комоду), вручає, а правильніше сказати вимагає, щоб Орест зробив дитину сестрі власної дружини.
“Хотів колись зробити по регіонам такі історії. Але зараз не готовий. Треба зупинитися і почекати. Усі регіональні відмінності завжди цікаво спостерігати і показувати”, – пояснює Валентин Васянович. Остаточний монтаж фільму закінчили у жовтні минулого року. А уперше презентували на Одеському кінофестивалі в липні.
Жанр визначають як сімейну драму з елементами інтелектуальної комедії. Автори фільму говорять про “Креденс” як історію протистояння хижого радянського і традиційного українського світоглядів. Щоб позбутись непроханих гостей, герой мусить відкласти віолончель і взяти в руки міцного кийка. Саме тому девізом картини обрали: “Ти чого такий сердитий? Бо дістали”.
У фільмі знімалися: Андрій Самінін, Ольга Гришина, Михайло Жонін, Наталія Васько та інші.
“Коли я прочитала сценарій, у мене був шок. Бо найскладніше людині зізнатися в недоліках своїх, своєї родини, країни. Ми боїмося цього, але це перший крок до виліковування”, – згадує акторка Наталія Васько про перше прочитання сценарію “Креденс”.
“Я прийшла на проби і кажу: “Оце в цьому зніматися? Ні, такого ж не може бути, щоб мама і підставляла своїх дочок. Такого не буває”. Але, читавши сценарій, я знаходила відповіді на свої питання. У сценарії проглядаються усі ті ступені насильства — дійсно, насильства з дитинства. Як змінюється людина. Як викривляється її уявлення про те, що що добре і що погано… Оцінює світ на рівні свого ега — чи мені добре, чи мені комфортно. Я сама знаю на досвіді своєму, що є сім’я, приміром, де товаришують дві сестри і їхні діти одружуються, бо вони не хочуть міняти побут, що мають. Цей фільм — змога побачити себе зі сторони”, – додає акторка.