З початку року в Києві закрилося близько 40 ресторанів та закладів громадського харчування, до кінця року під загрозою закриття ще 200 точок, повідомили в КА «Ресторанний консалтинг».
Експерти відзначають, що таких масових закриттів точок громадського харчування і ресторанів Україна не пам’ятають з 2008-2009 року, коли в рік закривалося по 100 закладів. Основні причини закриття – банкрутство через падіння попиту і зростання курсу долара.
«На початок року в Києві було 1600 закладів. За три місяці вже закрилося 40. У їх числі – окремі точки мереж «Швидко», Solo Pizza, «Челентано», Buddha-bar, вся мережа «Дабл Кофе». До кінця року є передумови для закриття ще 200 закладів», – говорить генеральний директор КА «Ресторанний консалтинг» Ольга Насонова.
VIP-клієнти втекли з країни
Падіння попиту дійсно досягла катастрофічного рівня: число клієнтів ресторанів і кафе, за даними КА «Ресторанний консалтинг», зменшилася в два рази в порівнянні з березнем минулого року. Причому скорочення відбулося у всіх сегментах відвідувачів.
«Частина постійної VIP-аудиторії виїхала за кордон з сім’ями. Це і високопоставлені чиновники, і бізнесмени. З-за «відтоку» клієнтури особливо постраждав елітний сегмент», – відзначають експерти.
Середньостатистичний відвідувач постраждав від звільнень і почав економити. «По-перше, пройшла низка скорочень в країні. Якщо немає роботи, – які ресторани? По-друге, навіть ті, хто залишилися на роботі, тепер націлені на економію і харчуються вдома. Якщо раніше людина ходили в ресторан раз на тиждень, тепер – раз на місяць», – каже Насонова.
Підтверджують тенденцію і ресторатори. «На показники ресторанного ринку зараз впливає загальний споживчий настрій, який динамічно регресує», – сказав генеральний директор мережі ресторанів японської кухні «Сушія» Роман Романчук. Про це красномовно свідчить «середній чек», який зменшився наполовину. «Перестали замовляти банкети, а дні народження, ювілеї більше не відзначають. Якщо раніше замовляли шампанське, дороге спиртне, то тепер просто їдять і п’ють чай. Середній чек зменшився в 2-2,5 рази», – поскаржився власник ресторану авторської кухні Sauvage Володимир Ядловський.
З доставкою – дешевше
Позначився спад споживчого інтересу і на секторі доставки їжі. Наприклад, у березні закрилася мережа сервісів доставки і приготування їжі «Нямі-нямі». Великі мережі з напрацьованою базою клієнтів переважно залишилися в грі, але при падінні попиту в окремих сегментах відразу роблять «антикризові» заходи – залучають клієнтів знижками.
«Служба доставки Сушія в столиці не відчула змін, динаміка залишилася колишньою. Трохи знизилося число замовлень в регіонах. Але ми додатково стимулюємо клієнтів робити замовлення через сайт, надаючи можливість «зловити» спеціальну пропозицію або гарячу ціну. Механізм працює досить успішно і виправдовує себе повною мірою», – пояснює Романчук.
Долар накрутив оренду залів
Не менш нищівний удар по галузі завдав зростаючий курс долара, який накрутив ціни на оренду приміщень і продукти. «Ми платимо оренду в прив’язці до курсу долара, зріс курс – зросла і оренда. А клієнтів поменшало удвічі, і настільки ж виручка скоротилася. Поки не закриваємося, але якщо ситуація не зміниться найближчим пару місяців, будемо думати про переїзд у більш дешевий район і скорочення штату», – розповів менеджер одного з київських ресторанів Mafia Євген.
Аналітики запевняють, що проблема з орендою – явище повсюдне. «Більшість з рестораторів укладають договора про оренду в доларах або євро. Відповідно, оренда зростає день за днем. З іншого боку, імпортні продукти теж купують за валюту – собівартість страла дорожча прямо пропорційно стрибкам курсу», – пояснює Насонова.
У той же час підняти ціни в меню ресторатори не мають можливості. «Собівартість зростає на 20%, але ці витрати беремо на себе. Ми вже не можемо собі дозволити робити знижки та спеціальні пропозиції, щоб залучити клієнтів. Якщо ще й піднімемо ціни, то взагалі ніхто не піде», – каже власник Володимир Ядловський.
Не хочуть харчуватися в центрі
Як виявилося, кияни та гості міста більше не хочуть відвідувати заклади громадського харчування в центрі столиці, вважаючи за краще спальні райони і кафе в торгових центрах. «Наші ресторани, які знаходяться в торгових центрах, не помітили значних змін, а ось ресторани в центрі Києва стали користуватися меншим інтересом. Зараз люди не ходять на прогулянки на Майдан, Глобус або в ТЦ «Арена-Сіті», як це було раніше, тому саме в цих торговельних зонах ситуація споживання змінилася. Хочу акцентувати, що показники досить різні в залежності від конкретних торговельних зон, в яких розташовані ресторани», – зазначає Романчук.
При цьому деякі бізнесмени примудряються відкривати нові ресторани з урахуванням нових правил гри. «У найближчий тиждень відкриється два ресторани: один на Троєщині, другий – на Лівому березі», – каже Насонова.
На думку експерта, тенденція ринку може навіть переродиться в новий напрямок ресторанного бізнесу: будуть популярні локальні, майже сімейні ресторани однієї вулиці, головною перевагою яких стануть прийнятні ціни, місцевий колорит, близькість до будинку (не треба витрачатися на проїзд, бензин) і унікальність.
Березень підвів
Як правило, березень – це початок нового сезону в ресторанному бізнесі, але в цьому році він розчарував бізнесменів. «Якщо за 100% попиту взяти найприбутковіший місяць – грудень – виручка, скажімо 500 тис. грн, то у січні вона знижується до 250 тис. грн, у лютому – піднімається до 300 тис., а до березня зазвичай зростає до 400 тис. грн. В цьому році березневого зростання не було взагалі», – кажуть в КА «Ресторанний консалтинг».
Щоб якось зберегти бізнес на плаву, рестораторам довелося йти на скорочення штату і зміну режиму роботи. «Ресторани скорочують працівників на 50%. І невеликі заклади, де замість чотирьох працівників тепер відвідувачів обслуговують два, і відомі ресторани. А ті, хто працював до останнього клієнта закриваються в 20.00», – каже Насонова.
У регіонах поки все в порядку
До регіонів хвиля змін на ринку поки не дійшла. «В регіонах все спокійно. По-перше, вони завжди підхоплюють тенденцію пізніше на півроку-рік. По-друге, там немає перенасичення ринку, немає жорсткої конкуренції і високих ставок оренди. І виникла криза просто нормалізує ситуацію попит-пропозиція», – відзначають аналітики КА «Ресторанний консалтинг».