Що робити, якщо Вас зупиняє інспектор ДАІ

15 Вересня 2014 08:12
zbruc.eu

zbruc.eu

Користувачі інтернету дали йому прізвисько “інспектор Дулін” за жест, показаний прямо в камеру водія. ДАІшник з Вінницької області Роман Слободянюк втратив роботу через свою нахабну поведінку, а цей ролик на Youtube подивилися 180 тисяч користувачів:

Оприлюднили і розкрутили це відео активісти проекту “Дорожній контроль” та його керівник – Ростислав Шапошніков. Для нього боротьба з незаконними діями ДАІ стала справою принципу. Ростислав сам виграв у судах десятки справ проти ДАІ.

“Свідомо” попросило Шапошнікова надати поради щодо правильної послідовності дій, якщо Вас зупиняє ДАІ.

Як має діяти інспектор ДАІ при зупиненні транспортного засобу?

На це питання відповідає спеціальний документ патрульних – “Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби ДАІ МВС”, що затверджена наказом МВС №111 від 27.03.2009 року.

У пункті 15.5 чітко сказано, що працівник ДАІ має після повної зупинки підійти до авто, прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко й зрозуміло відрекомендуватися, назвати свою посаду, звання та прізвище, висловити вимогу про пред’явлення водієм документів для перевірки (згідно зі змінами  до частини другої статті 16 Закону “Про дорожній рух” даїшники не мають права забирати документи на перевірку – водію їх достатньо лиш показати).

Найголовніше – ви маєте знати причину зупинки і суть скоєного правопорушення (пункт 14).

В яких випадках вас можуть зупинити? Ці пункти є досить конкретними, їх 12.

ТАКОЇ ПРИЧИНИ, ЯК ПЕРЕВІРКА ДОКУМЕНТІВ, НЕ ІСНУЄ!

1. Порушення правил дорожнього руху.

2. “Погане водіння” – характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка та періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму).

3. Немає номерних знаків, вони неправильні або немає талону техогляду – відсутність номерних(го) знаків(а) на транспортному засобі або наявність номерних знаків, які не відповідають вимогам стандартів, закріплені у не встановленому для цього місці, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцять метрів, а також керування транспортним засобом за відсутності талона про проходження державного технічного огляду.

4. Зламане авто – наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспортного засобу.

5. Участь в ДТП чи злочині – наявність даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажирів або вантажу до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення.

6. Крадене авто – Перебування транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою.

7. Свідок ДТП чи злочину – необхідність опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, адміністративного правопорушення, злочину, свідками якого вони є або могли бути.

8. Треба допомогти міліції – необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції або як свідка при оформленні адміністративних матеріалів.

9. В рамках “місячнику…” – проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж.

10. Перекрита дорога – виконання рішень уповноважених на те державних органів про обмеження чи заборону руху.

11. Несправне авто – якщо технічний стан транспортного засобу або спосіб закріплення вантажу на ньому створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху.

12. У вас сирена – порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобів спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.

Отже, якщо ваше авто справне, без видимих вад, ви не були свідком ДТП, то зупинити вас можуть лише за конкретне порушення правил, про яке вам мають сповістити. Якщо ДАІшник посилається на проведення цільових заходів, операцій, «місячників» і т.д., то він має показати документ, наказ про проведення такого заходу з мокрою печаткою, якщо він і справді існує.

Співробітникам ДАІ наказано виключити у своїй діяльності випадки безпідставного зупинення авто:

Пункт 18.7:

“У взаємовідносинах з учасниками дорожнього руху забороняється: звертатися до учасників дорожнього руху на “ти”; використовувати погрозливі чи ображаючі жести; допускати при спілкуванні зневажливий тон, грубість, неввічливе викладення зауважень, вирази або репліки, які ображають людську гідність, погрози; пред’являти безпідставні звинувачення”.

Якщо значне порушення правил дорожнього руху все ж мало місце, інспектор складає адміністративний протокол згідно пункту 16 цієї ж інструкції.

Водій має право ознайомитися з протоколом, вписати уточнення і підписатися, поставивши прочерк, щоб нічого не можна було дописати.

Далі інспектор може на місці провести розгляд цього протоколу і винести постанову про притягнення водія до адміністративної відповідальності – штрафу, на який випише квитанцію.

Що робити у випадках порушень ДАІшників?

Якщо ви не згодні, що порушили правила дорожнього руху, опишіть в адміністративному протоколі ситуацію, яка відбулась насправді.

Якщо вам не дають такої можливості – реагуйте:

«Він взагалі не мав права мене зупиняти! А потім пішов у свою машину, виписав штраф без моєї присутності, приніс мені протокол і постанову. Це незаконно», – розповідає про власний випадок Ростислав Шапошніков.

«Треба спочатку виписати протокол, дати водію на ознайомлення, він дає свої пояснення. Потім має бути формальне засідання. Співробітник має представитися, сказати: відкривається справа така-то, заслуховуються пояснення такі-то. Як у суді. А він як: пішов у машину, написав собі все – так не правильно. Я звернувся до суду.

ДАІшник пише заперечення на мою скаргу, що було по-іншому: він спочатку виписав протокол, а потім у моїй присутності – адмінпостанову. Але ж у мене було відео! Так я судді і сказав. А вона: “Ваш позов задоволено”.

Як у випадку з Ростиславом, корисно і не протизаконно мати відео зі своїм спілкуванням з ДАІ. Для цього достатньо мати на поготові фотоаппарат на “бардачку”.

Якщо інспектор не називає себе і не хоче показувати посвідчення – ви взагалі можете не продовжувати спілкування.

Якщо інспектор не називає причину вашої зупинки, вказує її не згідно інструкції за наказом №111, не може пред’явити документ, згідно якого зупиняє, то ви можете або знову ж не продовжувати спілкування, або запам’ятовувати ці моменти для майбутнього позову до суду на оскарження неправомірно виписаного штрафу.

За невідповідне поводження на посту з ДАІ вже звільнено принаймні три співробітники. Останній відомий випадок трапився в Горлівці Донецької області. МВС пообіцяло звільнити ДАІшника, який образив водія.

Але найкращий рецепт для водія – не порушувати правила і бути обережним на дорозі.