31 грудня 1989 року “Золоті ворота” сталипершою станцією Сирецько-Печерської лінії
Станція метро “Золоті ворота” увійшла в ТОП-12 найкрасивіших станцій в світі, за версією одного з шанованих британських видань. Подібний титул наші “Ворота” отримують не вперше:аналогічні регалії станція отримувала в 2013 і 2011 роках, а нинішній припав якраз до її 25-річчя.Виділяються “ворота” настінною мозаїкою – хоча, під час проектування станції в далекому 1989 роціприкрасити станцію зображеннями церков було справою ризикованою.
ІСТОРІЯ МОЗАЇКИ. Склепіння проходів на платформі станції підкреслені цегляною окантовкою,між якою розташовані мозаїчні зображення князів Київської Русі, церков Києва, і складні орнаменти(27 князів, 8 храмів і 32 орнаменти. – Авт.). Жодна з мозаїк, виконаних зі смальти (натуральногорізнобарвного каменю. – Авт.), не повторюється. А якщо увійти на станцію з вулиці, і пройти поплатформі за годинниковою стрілкою, заглядаючи в усі арки, то можна за десять хвилинознайомитися з усіма етапами історії стародавнього Києва. І донині багато жителів і гостей столицізадаються питанням: як радянська влада дозволила прикрасити станцію мозаїчними зображеннямикиївських князів і храмів?
“Коли я працював над оформленням станції, Микола Жариков (головний архітектор Києва у роки. -Авт.) від мене вимагав періодично, щоб я йому показував, що виходить. Я показував тількиорнаменти, а образи князів були закриті папером. Ризикував дуже, звичайно”, – розповів “Сегодня”архітектор, автор проекту Вадим Жежерін.
“СЛАВА УКРАЇНІ“ В СРСР. Втім, ще більшим викликом радянському режиму можна сміливовважати навіть не облики князів, а мозаїчний напис “Слава Україні”, який проглядається на фрізе впроміжному вестибюлі, прямо над виходом до ескалатора. Зараз він майже непомітнаий, але протягом декількох років після відкриття був дуже чітко видний. А з’явився напис завдякибудівельникам, які займалися укладанням мозаїк. “Цей напис хлопці, робітники, самі виклали. Потімзмусили мене залізти наверх і подивитися. Я заліз, подивився, а вони питають: “Ти не боїшся?”. Ну, явідповів, що не боюся. Вони були одухотворені нижнім вестибюлем і вже грішно було викласти цей напис”, – згадує Жежерін.
31 грудня 1989 “Золоті ворота” стали першою станцією Сирецько-Печерської лінії. Того ж дня відкрили “Палац спорту” та “Кловська”. У самому метрополітені лінію з трьох станцій тоді називали”дитячою залізницею”, адже її довжина становила всього 1,9 км. Зараз ця гілка є найдовшою: її довжина – 23,9 км.