Київські приватні перевізники і не думають переходити на великі автобуси – хоча в десятках міст України підприємці це роблять не перший рік. Багато хто навіть не підозрюють, що в радянському Києві були маршрутні таксі – «рафіки», – з тарифом в 15 копійок (квиток на звичайний транспорт коштував 5 копійок), які ходили у віддалені райони, а також виконували функції комфортабельних експресів. Це був не київський і не радянський винахід – саме так працюють маршрутки у провідних містах Європи.
Малі маршрути
Комфортабельні мікроавтобуси – а це означає і зручні сидіння, і просторий салон, і обов’язково низьку підлогу з можливістю перевезення дитячої або інвалідного візка – часто працюють на маршрутах з невеликим потоком пасажирів або де повногабаритному транспорту не протиснуться. Так, в центрі Відня змінилося вже не одне покоління таких невеликих автобусів, на таких маршрутах уже вводять електробуси. А в Барселоні малі автобуси успішно підвозять туристів до визначних пам’яток.
Нічні маршрути
У Берліні маршрутки також обслуговують малопопулярні напрямки, а також другорядні нічні маршрути. На них поширений і сервіс «до дверей дому» – по суті, альтернатива таксі в умовах великого міста.
Соціальні маршрути
У столиці Швеції Стокгольмі для обслуговування віддалених кварталів також використовують малі автобуси, тут це 900-е маршрути, працюють вони з 9 до 16 годин і тільки в робочі дні. Деякі маршрути заїжджають навіть у двори, а зупинки – всього лише стовпи, але з похвилинним розкладом неприватних рейсів, які бездоганно виконуються.
Маршрутки «на замовлення» та з бронюванням місць
Ще в одному великому шведському місті Ґетеборзі діє сервіс Flexlinjen. Чіткої траси маршруту тут немає – лише послідовність зупинок, які проїжджають мікроавтобуси. Працює така система в певні години, часто в будні. Цікава особливість Ґетеборзької системи – бронювання місць у мікроавтобусах за допомогою інтернету або телефону. Запитавши певну поїздку, пасажир отримує підтвердження про зарезервованому для нього місці і з комфортом відправляється у справах.
У Києві ж поки можна тільки мріяти про такі зручностях – хоча вони б і зменшили витрати КП «Київпастранс», і створили б комфортабельну альтернативу поїздкам на приватному автомобілі, адже бензин дорожчає, а парковку в центрі все ж погрожують зробити повноцінно платною. Чи не єдиний маршрут, нагадує європейські маршрутки, – №442 від ст.м. «Політехнічний інститут». Тут працюють дві на все місто низькою підлогою машрутки, пристосовані для перевезення колясок.
Автор: Григорій Мельничук