Планшети та комп’ютери почали все більше входити в наше повсякденне життя, стаючи його частиною. Сьогодні багато дітей, чи не з пелюшок, вміють користуватися планшетом і подібними сенсорними пристроями. Вони легко освоюють ці нові технології, часом, навіть швидше, ніж дорослі. Багато батьків вибирають саме такий спосіб навчання своєї дитини: навіщо вчити писати від руки, якщо простіше навчитися набирати текст на клавіатурі?
Деякі навчальні заклади переходять на подібні пристрої, виправдовуючи це простотою та зручністю такого підходу, а також необхідністю «відповідати» потребам сучасного світу. Але ці погляди поділяють не всі батьки і, тим більше, вчені. Чи позначиться ця заміна якимось чином на розвитку і творчих здібностях дітей — ось що насторожує вчених.
Карін Джеймс і група вчених з університету Блумінгтона (США) провели дослідження в галузі когнітивної неврології.
У дослідженні взяли участь діти, які ще не навчилися читати. При цьому, діти розрізняли букви, але поки не навчилися складати з них слова. Для дослідження дітей поділили на дві групи. Дітей з першої групи вчили писати літери на папері, а дітей з другої групи — друкувати літери на клавіатурі.
Під час дослідження вчені відзначали, наскільки діти здатні запам’ятовувати букви. Одночасно з цим, за допомогою комп’ютерної томографії, що проводилася як до, так і після занять, фіксувалися зміни роботи мозку. Після цього вчені заміряли рівень споживання кисню мозком і порівняли результати для кожної з груп.
Дослідники виявили, що залежно від способу вивчення алфавіту (тобто, писання від руки на папері або друкування на клавіатурі) робота мозку дитини значно відрізняється. В тих дітей, які вчилися писати від руки, робота мозку була подібна до роботи мозку дорослих, які вже вміють писати та читати. За словами вчених, таким чином мозок створює зв’язок між процесом писання від руки та здатністю читати.
В той же час, дослідження мозку дітей з другої групи, які друкували букви на клавіатурі, такого явища не показало.
Професор Джеймс говорить: «Дані томографії показують, що писання підготовлює систему читання, і це спрощує процес навчання читанню, коли діти переходять до цього етапу. Розвиток дрібної моторики, необхідної для напрацювання досвіду в писанні, може принести користь і в інших сферах когнітивного розвитку».
Проведене дослідження вказує на прямий зв’язок між умінням писати та навичкою читання і, що більш важливо, говорить про великі негативні наслідки таких нововведень у початковій школі, як комп’ютери та планшети.
Учені говорять, що керівництву шкіл, які поспішили ввести комп’ютери в освітню систему з початкових класів, варто дослухатися до висновків цього дослідження. Сьогодні в багатьох зарубіжних школах урок краснопису поставлений в розряд необов’язкових, а комп’ютери використовуються практично для більшості предметів.