​Досвід сусідів: як у Вінниці позбавляються маршруток

10 Травня 2015 16:37
public.od.ua

public.od.ua

Дискусія про майбутнє маршруток у Києві триває вже давно. З одного боку, це приватний бізнес, робочі місця, та й перевезти усіх бажаючих КП “Київпастранс” поки не в змозі. З іншого боку, ні в одному розвиненому місті Європи немає подібного явища – без маломісних перевізників рух безпечніший, та й габаритний транспорт комфортніший.

В Україні процес упорядкування міського транспорту тільки починається – і далі за всіх тут просунулася Вінниця. “Вечірній Київ” поспілкувався з Олексієм Пидоченком, директором департаменту енергетики, транспорту та зв’язку Вінницької міськради.

– Транспортну реформу ми запустили 23 лютого 2012 – тоді одномоментно було збільшено кількість трамваїв на маршрутах з 64 до 74, тролейбусів з 100 до 131, при цьому відкрили один новий маршрут, – пояснив Олексій Пидоченко. – Кількість муніципальних автобусів, у яких залишилися дійсними всі пільги, збільшилася з 14 до 50, при цьому додатково відкрили 5 нових маршрутів. А ось число маршруток зменшилася майже вдвічі – з 439 на 42 маршрутах до 264 на 31-му. І ми продовжуємо замінювати маршрутки на муніципальні автобуси.

Радикально збільшити випуск рухомого складу Вінницької транспортної компанії (ВТК, аналог КП “Київпастранс” – тільки у Вінниці в віданні підприємства ще й аеропорт) дозволила поставка на безоплатній основі більше 100 трамваїв з Цюріха, а також кампанія по відновленню автобусних перевезень, яка почалася у 2008 році. Місто закуповувало новенькі 12-метрові автобуси, витісняючи приватних перевізників. А восени 2014-го було відкрито новий автобусний парк на 60 місць. Також минулого року на кредитні кошти Вінниця закупила 40 тролейбусів і 30 автобусів, було відкрито нову трамвайну лінію за 87 млн ​​грн.

– Саме в лютому 2012 року сплив термін дії більшість договорів приватних перевізників, і у міська влада вирішила не оголошувати нові конкурси, а витісняти маршрутки муніципальним транспортом, – розповів директор департаменту енергетики, транспорту та зв’язку Вінницької міськради. – На підставі досліджень пасажиропотоків, проведених спільно з Вінницьким технічним університетом, ми затвердили нову схему маршрутів і запропонували перевізникам укладати вже з ВТК договору спільної діяльності. Так, були страйки, були протести – але ми оголосили, що нам потрібно стільки-то машин, хочете – працюйте, хочете – ні.

По суті, приватні перевізники тепер укладають з ВТК договори субпідряду – саме муніципальна транспортна компанія визначає, чи буде сама обслуговувати маршрут або скористається послугами приватників. Договору укладаються на 3 місяці – і далі ВТК в міру закупівлі нових автобусів поступово продовжує витісняти маршрутки. Уже запущено і два маршрути в приміські села – причому якщо приватні перевізники брали за проїзд 5 грн, то ВТК – 2,5 грн, зберігаючи всі пільги на проїзд. Саме ВТК визначає графіки руху маршруток, причому частина з них їздить і вночі – по 4 грн замість 3 грн вдень.

У Вінниці немає практики дублювання маршрутками трамвайних і тролейбусних маршрутів – маршрутки їздять вулицями, де раніше не було ніякого транспорту, об’їжджають квартали. У центрі ж маршруток мінімум, тут в пріоритеті громадський транспорт. За висновками санстанції, рівень викидів вуглекислого газу на центральній вулиці Соборній зменшився на 30%.

У найближчих планах міської влади – введення електронного квитка, лічильників пасажирів місцевої розробки, навіть на 30-річних тролейбусах встановлюють електронні табло. Наймасштабніший проект – повернення прямого проїзду трамвая до залізничного вокзалу по проспекту Коцюбинського. У 1970-і для полегшення автомобільного руху трамвай перенесли на сусідні вулиці, подовживши шлях до вокзалу майже на 2 км. Тепер же біля вокзалу планують пересадочний хаб, розроблений спільно з швейцарськими урбаністами.