Законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про столицю України — місто-герой Київ». розроблено директором ГО «Інститут розвитку територій» Юрієм Ганущаком та ГО «Інститут громадянського суспільства» і, не виключено, найближчим часом саме цей документ буде подано на розгляд Верховній Раді. Про це пише газета “Хрещатик”.
Проект містить суттєві зміни у здійсненні як місцевого самоврядування у столиці, так і управління Києвом загалом. Одна з тих новацій, що відразу привернула увагу, це розмежування посад голови Київради та голови КМДА. Зокрема у документі йдеться про те, що голова КМДА призначається Президентом України за поданням Кабміну, його функція полягатиме у координації діяльності територіальних органів виконавчої влади і контролі за легітимністю актів органів місцевого самоврядування. Також очільник КМДА матиме право зупиняти дію актів місцевого самоврядування (з одночасним зверненням до суду).
Влада «проростає» знизу
Найрезонансніша новація із запропонованих — відновлення райрад на законодавчому рівні. Так, проектом передбачено, що місцеве самоврядування у Києві здійснюється територіальною спільнотою міста як безпосередньо, так і через Київраду, райради та їх виконавчі органи. Іншими словами, РДА у разі ухвали цього проекту припиняють своє існування, натомість райради утворюють виконавчі органи для реалізації своїх повноважень.
І ось тут криється родзинка проекту — розмежування функцій столичної міської та районних у Києві рад. Так, проектом пропонується всі без винятку питання роботи закладів дошкільної та загальної середньої освіти, закладів культури, закладів первинної та профілактичної медико-санітарної допомоги первинної ланки віддати райрадам. Окрім того, райради опікуватимуться територіальними центрами соцобслуговування населення, контролем за дотриманням правил забудови, паркуванням авто, ремонтом та експлуатацією житла, місцями відпочинку, управлінням комунальним майном і здачею в оренду приміщень. Перелік доволі солідний.
Решту питань покладено на Київраду — як-от медичних та освітніх закладів, але рівнем вище (школи-інтернати, лікарні тощо). З-поміж іншого столична рада має організовувати громадський транспорт, утилізувати відходи й утримувати кладовища.
Буфер для столиці
Несподіваний, але актуальний пакет пропозицій у проекті стосується процедур визначення меж міста Києва. Так, передбачено, що межі столиці встановлюються Верховною Радою за поданням Кабміну з урахуванням позиції Київської обласної ради. Натомість навколо Києва утворюється своєрідний буфер. «Вводиться нове поняття «приміська зона». Це територія, яка впливає на місто Київ»,— зазначив пан Ганущак. За його словами, оскільки вплив очевидний і потужний, то доцільно передбачити, що містобудівна документація у зоні впливу на Київ (це близько 20 км, у межах майбутньої Кільцевої дороги) має погоджуватися у Кабміні після консультацій із виконавчим органом Київради.
«Я думаю, що таким чином ми вирішемо величезні проблеми, які виникають із хаотичною забудовою навколо Києва»,— наголосив Юрій Ганущак.