Час від часу всім нам доводиться вислуховувати претензії – від близьких, колег, клієнтів, партнерів і просто випадкових людей. Реагуємо ми на них по-різному: в залежності від характеру, віку, темпераменту, виховання.
Крок перший. Скажімо: “Так!”
Коли ми чуємо претензію у свій бік, в якій би формі вона не прозвучала, потрібно, перш за все, впоратися з першою емоційною реакцією і визнати за іншою людиною право на цю претензію, на її власну думку.
Зі свого досвіду ми знаємо, що зважитися висловити претензію не так вже й просто. Якщо хтось зібрався з духом і сказав нам про те, що йому не подобається, отже, він налаштований на діалог та серйозно ставиться і особисто до нас, і до перспектив нашого співробітництва. У такій поведінці набагато більше відвертості й зацікавленості, ніж в мовчанні та похвалі. Адже той, кому немає діла до нас і наших проблем, не буде в них розбиратися, скоріше формально похвалить чи просто мовчатиме. А бажання проводити “роботу над помилками”, навпаки, говорить про небайдуже ставлення до того, що ми робимо і до нас самих.
Крок другий. “Але…”
Коли ми зрозуміли думку іншої людини, саме час повернутися до власної. Не завжди претензії збігаються з нашим розумінням ситуації. Тому важливо висловити свою позицію, навести аргументи і контраргументи. Але це повинна бути об’єктивна інформація, а не спроба себе виправдати. Так наш співрозмовник побачить, що ми намагаємося розібратися в тому, що сталося: “Так, я розумію, Вам довелося чекати. Але згідно із затвердженим регламентом заповнення цього документа вимагає певного часу. Це обов’язкова вимога, якої ми повинні дотримуватися…»
Насправді люди готові прийняти багато “накладок” і “неточностей”, якщо їм шанобливо пояснити причини того, що сталося, і винести на обговорення важливі факти. Це дозволить людині по-новому поглянути на ситуацію і врахувати нашу думку.
Крок третій. “Давайте…”
Право на помилку
Зрозуміло, що вислуховувати претензії непросто, а ще складніше робити це з користю для себе. Деякі люди навіть незначну претензію сприймають як привід для розриву відносин, будь-який негатив у свій бік – як образу. Але чим більше людина розвинена, тим більше вона допускає різних думок про себе та свою діяльність. Вона розуміє, що може помилятися.
Визнавши за собою право на помилки, ми не витрачаємо енергію на те, щоби приховувати їх від себе та інших. І чим менше ми боїмося помилитися, тим менше відчуваємо напругу, тим більше у нас шансів на успіх. Якщо ми відкриті до можливої критики щодо себе, то розширюємо коло корисної інформації і людей, від яких вона надходить, а отже і свої можливості рухатися далі та розвиватися.