Чому гроші не гарантують щастя?

19 Липня 2016 17:30

160708124516_money_happiness_6н

Image copyright Thinkstock

Думаєте, можна виграти лотерею – і щастя до кінця днів гарантоване? Помиляєтесь. Великі гроші мало що змінюють, пояснює Том Стаффорд.

Багато хто сподівається на таку вдачу, включно з власником невеличкої крамниці у Нью-Джерсі, який у березні 2013 року виграв у лотерею Powerball 338 мільйонів доларів – на той час четвертий за розміром приз в історії лотереї.

Тоді, перед розіграшем джек-поту, квитки у США розпродавались зі швидкістю 130 тисяч одиниць на хвилину.

Та перш ніж покладати усі надії та сподівання на лотерейний квиток, варто дещо усвідомити. За всіма даними, навіть величезний виграш у підсумку мало змінить ваше життя.

Виграш у лотереї – не гарантія справжнього щастя, якою б солодкою не здавалась можливість кинути роботу і мати змогу купувати все, що заманеться.

Згідно з відомим дослідженням, люди, що виграли у лотерею великі суми, за деякий час були не щасливіші від тих, хто купив квиток, але не виграв.

Одне з пояснень – те, що переможці лотерей звикають до нового матеріального стану і вертаються на базовий рівень щастя – так звану “ гедоністичну бігову доріжку“.

Інше можливе обґрунтування – щастя залежить від того, як ми почуваємось відносно до людей з нашого оточення. Вигравши лотерею, ви відчуваєте, що тепер можете дозволити собі значно більше, ніж ваші сусіди. Ви переїжджаєте у великий будинок у новому районі і думаєте – ось воно, щастя! Але, виглянувши з вікна, ви бачите, що нові сусіди мають ще більші будинки.

Обидва ці явища, безперечно, грають свою роль, але є ще глибша таємниця: на жаль, ми слабо розуміємо, що приносить нам справжнє задоволення. Здавалося б, це можна передбачити, навіть якщо воно не лежить на поверхні.

Переможці лотерей могли б врахувати ефекти “гедоністичної бігової доріжки” і соціального порівняння, коли зберуться витрачати свої гроші. Чому ж тоді вони не витрачають гроші на те, що справді зробить їх щасливими?

Колекціонування балів

Частково проблема в тому, що щастя, на відміну від зросту, ваги чи прибутку, – не та характеристика, яку легко виміряти і зважити, що б не казали деякі психологи.

Щастя – складний і важко вловимий стан, який підживлюється як швидкоплинними приємностями, так і стійкішою моральною винагородою за дії, що набувають змісту лише у багаторічній перспективі.

Тому, можливо, і не дивно, що ми не завжди робимо те, що принесе нам найбільше щастя. Через недосконалість пам’яті та уяви наші поточні рішення не завжди співвідносні з нашими ж довгостроковими інтересами.

Більше того, часом нас відволікають від щастя самі спроби його виміряти. Яким чином?

Кадр з фільму Сергія Буковського "Завтра свято"

Кадр з фільму Сергія Буковського “Завтра свято”

Це продемонстрували у своєму важливому дослідженні Крістофер Ші та його колеги з бізнес-школи Чиказького університету.

Дослідження пана Ші базувалось на простому експерименті. Учасникам запропонували вибір: виконати завдання на шість хвилин роботи і отримати відерце ванільного морозива або виконати завдання на сім хвилин і отримати відерце фісташкового морозива. За таких вихідних умов, менш ніж 30% учасників обрали 7-хвилинне завдання. Це були ті, кому фісташкове морозиво подобається більше, ніж ванільне.

Це нескладно зрозуміти – ті, хто більше любить фісташковий смак, мали додаткову мотивацію для виконання довшого завдання.

Але для другої групи учасників було введено додаткову умову. Вибір був той самий, але за посередництва системи балів: за роботу протягом шести хвилин учасники отримували 60 балів, а за семихвилинну – 100. Їм пояснили, що за 50-99 балів вони зможуть отримати відерце ванільного морозива, а за 100 балів – фісташкового.

Хоча можливі дії та наслідки не змінилися, запровадження системи балів сильно позначилось на рішенні учасників. Тепер більшість обрала довше завдання, щоб заробити 100 балів і придбати фісташкове морозиво – хоча приблизно ті ж самі 70% учасників, за їхніми словами, більше любили ванільне.

www.glavport.net

www.glavport.net

На основі цього та інших експериментів пан Ші дійшов висновку, що учасники прагнули максимально збільшити свої бали замість того, щоби максимально збільшувати щастя. Бали – це лише умовність. Це те, що дозволяє нам здобути безпосередню причину задоволення.

Але, оскільки їх так легко виміряти й порівняти, – ясна річ, що 100 набагато більше від 60, – це відволікає нас від усвідомлення того, яке морозиво нам насправді більше подобається.

Отже, наступного разу, коли купуватиме лотерейний квиток через можливість великого виграшу, чи обиратиме вино за ціною, чи порівнюватимете кар’єрні можливості за критерієм зарплати – не обмежуйтесь порівнянням чисел, а подумайте про те, наскільки цей виграш, вино чи робота сприятимуть вашому щастю.

Адже щастя за гроші не купиш. Частково якраз тому, що гроші відволікають нас від справді приємних занять та речей.

Джерело: bbc.com/