Чому витрачати гроші на подорожі вигідніше, ніж на машини, будинки або шмотки

5 Липня 2016 18:19

сЗа старою звичкою пострадянські, і не тільки, люди гроші не витрачають, а «вкладають». Але ця стратегія призводить лише до розчарувань, кажуть вчені, пише rivnist.in.ua

Минуло вже більше десяти років з того моменту, як американські психологи Ліф Ван Бовен і Томас Гіловіч дійшли висновку, що «використання» речей робить нас щасливими, а «володіння» ними — ні. Але люди як і раніше продовжують страждати бажанням володіти, вважає видання Quartz.

Дослідження, проведене в 2003 році, з тих пір було процитовано сотні разів. Більшість людей в даний час визнається, що витрачати гроші, наприклад, на квиток на літак, щоб полетіти у відпустку, набагато приємніше (навіть в довгостроковій перспективі), ніж купити, скажімо, телевізор за такою ж ціною.

Дослідники продовжують вивчати феномен щастя, а соціологи знаходять все нові і нові докази того, що від того, на що ми витрачаємо наші гроші, неабиякою мірою залежить наше відчуття щастя.

Нове дослідження Гіловіча доводить, що існує велика різниця в тому, витрачаємо ми гроші на речі або на новий емпіричний досвід. Причому, на всіх стадіях угоди. Думки про Карибське море або новий фільм згладжують тяжкість розставання з грошима під час покупки квитків. Коли фільм в кінотеатрі чи відпустка закінчуються, приємний післясмак звичайно набагато приємніше вражень після покупки нового одягу або прикрас.

Гіловіч з колегами опитав 2226 дорослих регулярних покупців айфонів і стільки ж — завзятих мандрівників. З’ясувалося, що другі відчувають більше збудження перед поїздкою, ніж ті, хто займає чергу перед Apple Store напередодні старту продажів гаджетів. Вони також більше задоволені своїми витратами. Зрештою, через рік айфон доведеться замінити на новий, а згадки про вдалу подорож можуть гріти десятиліттями.

І таких досліджень і експериментів проводилося досить багато. І всі вони давали одні й ті ж результати. Соціологи, які навіть займалися вивченням газетних заголовків багаторічної давнини, підтверджують: краще стрибнути з парашутом або зануритися під воду у водолазному костюмі, ніж купити нову футболку або куртку. Відвідувачі парків атракціонів зазвичай набагато щасливіше шопоголіків.

Гіловіч, до слова, збирається піти далі і почати впливати на уряд. З тим, щоб він витрачав більше грошей на будівництво громадської інфраструктури — парків, пляжів, зон для екстремального відпочинку. На його думку, це набагато важливіше, ніж надавати субсидії на покупку електрокарів або стимулювати споживче кредитування, допомагаючи банкам. І судячи з усього, він правий. А як ви вважаєте, шановні читачі?