8 навичок, які дитині необхідно мати в цифрову епоху

22 Жовтня 2016 13:31

Коли виховувалось попереднє покоління, IT і digital media були нішевими. Сьогодні навички в цих напрямках стали основою багатьох умінь і необхідністю для досягнення кар’єрного успіху. Тому digital skills – невід’ємна частина комплексної системи освіти.
38ea63c43c1066b581ed6424e2861510

 ain.ua
Однак, без національної програми цифрової освіти, володіння і доступ до технологій буде розподілятися нерівномірно, посилюючи нерівність і перешкоджаючи соціально-економічній мобільності. То що повинні знати діти, щоб цьому завадити?
 Який у вас DQ?
Завдання викладачів – вийти за межі уявлень про IT як про інструмент або “засіб для організації освітніх платформ”. Замість цього вони повинні продумати, як розвинути здібності та впевненість студентів, щоб ті змогли досягти успіху і в онлайні, і в офлайні – у світі, де всюди цифрові медіа.
За аналогією з IQ або EQ, які ми використовуємо для вимірювання загального і емоційного інтелекту, здібності до digital media – це вміння, яке можна виміряти. Це називається DQ, цифровий інтелект. Гарна новина полягає в тому, що DQ – це високо адаптивний інтелект.

DQ, загалом, можна розбити на три рівні:

Рівень 1: Цифрове громадянство – Можливість використання цифрових технологій і засобів масової інформації безпечним, відповідальним і ефективним способом.
Рівень 2: Цифрова творчість – Можливість стати частиною цифрової екосистеми за допомогою спільного створення нового контенту, а також можливість втілювати ідеї в реальність за допомогою цифрових інструментів.
Рівень 3: Цифрове підприємництво – Використання digital media і цифрових технологій для вирішення глобальних проблем або створення нових можливостей.

Чому ми нехтуємо цифровим громадянством?

З вище названих трьох рівнів цифровою творчістю нехтують найменше. Все більше шкіл намагаються забезпечити дітей деяким рівнем медіаграмотності, кодування і навіть робототехніки. Ці напрямки розглядають через призму майбутнього працевлаштування та створення нових спеціальностей. Крім того, існують масштабні освітні ініціативи – наприклад, code.org в США або IamTheCode.org в Африці – які забезпечують доступ до вивчення програмування.
Цифрове підприємництво також активно заохочують, в тому числі, в галузі вищої освіти. Багато провідних університетів перейняли і впровадили нові курси або ініціативи, наприклад, technopreneurship (технічне підприємництво), а також хакатони для заохочення культури інновацій. Ми починаємо відзначати глобальний рух з підтримки соціального підприємництва серед дітей в межах менторських програм – наприклад, Mara Foundation, і шкільних програм, Ashoka Changemaker School.
Але про цифрове громадянство викладачі та керівники часто забувають, незважаючи на те, що саме воно – основа здатності людини використовувати технології і жити в цифровому світі. Потреба, яка виникає з раннього віку. Дитина повинна розпочинати вивчення цифрового громадянства якомога раніше, в ідеалі – коли починає активно використовувати ігри, соціальні медіа або цифрові пристрої.

Цифрові навички, якими повинні вчитися наші діти

Педагоги схильні вважати, що діти отримають такі навички самостійно або розвиватимуть їх у себе вдома. Однак через розрив між “цифровим поколінням” і поколінням Z (народженим в 2000-2025 роках – ред.), саме останнє насправді є першим поколінням, котре зростає в епоху смартфонів і соціальних медіа. Тож ні батьки, ні вчителі не знають, як адекватно озброїти дітей необхідними навичками.

Діти дуже часто піддаються кіберризикам, ігровій і технологічній залежності, інтернет-цькуванню і ґрумінгу (child grooming – явище, коли за допомогою цифрових технологій втираються в довіру до дитини, щоб схилити її до розпусти – ред.). Вони також можуть переймати токсичні поведінкові норми, які впливають на їхню здатність взаємодіяти з іншими людьми. З такими проблемами стикається більшість дітей, і згубний вплив дуже посилюється у випадку з вразливими дітьми, в тому числі з особливими потребами, дітьми різних меншин і економічно неблагополучних груп населення. Вони, як правило, не частіше наражаються на ризик, але стикаються із більш серйозними наслідками.

Так яким навичкам ми повинні вчити наших дітей в межах цифрового громадянства? У дослідженні, проведеному для вивчення цього питання, можна виділити вісім з них:
  1. Цифрова особа громадянина: вміння вибудовувати здорову і цілісну особистість онлайн і офлайн, а також керувати нею.
  2. Керування екранним часом: самоконтроль і вміння управляти проведеним перед екраном часом, багатозадачністю і своєю участю в онлайн-іграх і соціальних медіа.
  3. Управління інтернет-цькуванням: здатність розпізнати його і мудро вийти з таких ситуацій.
  4. Управління кібербезпекою: здатність захистити свої дані, створивши надійні паролі, і здатність впоратися з різними кібератаками.
  5. Управління конфіденційністю: вміння обачно поводитися з будь-якою особистою інформацією, якою дитина ділиться в інтернеті, щоб захистити свою і чужу приватність.
  6. Критичне мислення: вміння відрізняти правдиву інформацію від неправдивої, хороший контент від шкідливого, а також розпізнавати надійні та сумнівні онлайн-контакти.
  7. Цифрові сліди: вміння розуміти природу цифрових слідів і їх наслідки в реальному житті, а також відповідно ними управляти.
  8. Цифрова емпатія: здатність проявляти емпатію щодо власних і чужих потреб і почуттів онлайн.
epochtimes.com.ua

epochtimes.com.ua

 На що схожа якісна цифрова освіта

Якісна освіта в межах цифрового громадянства повинна передбачати оцінки і фідбек. Оцінки повинні бути всебічними і адаптивними, щоб ними можна було оцінити навички DQ не тільки по “залізу”, а й по софту. В кінцевому підсумку, вони повинні забезпечити фідбек, який дасть дітям краще розуміння своїх сильних і слабких сторін, щоб вони змогли знайти свій власний шлях до успіху.

Врешті-решт, національні лідери повинні розуміти важливість цифрового громадянства – основи цифрового інтелекту. Національна освіта повинна зробити пріоритетом реалізацію програм цифрового громадянства в межах загальної структури DQ-освіти.

Найголовніше – люди повинні ініціювати цифрову освіту в своїх зонах впливу: батьки – у себе вдома, вчителі – в своїх класах, лідери – в своїх спільнотах.
Не потрібно нічого чекати. Взагалі, немає часу чекати. Діти вже занурені в цифровий світ і впливають на те, як він буде виглядати завтра. І тільки від нас залежить, чи будуть вони озброєні навичками і підтримкою, щоб зробити його місцем, де вони зможуть досягти успіху
Джерело: uamodna.com