Лоукости в Україні: коли авіаперельоти стануть дешевшими

4 Жовтня 2016 15:32

Експерти нагадують, що є чіткий взаємозв’язок між ціною авіаквитків і достатком населення

Літати по Україні – в кілька разів дорожче, ніж між містами країн Євросоюзу, не кажучи вже про перельоти за кордон. За останні три роки ринок пасажирських авіаперевезень в Україні пережив падіння і, за даними державіаслужби, в 2016 році почав відновлюватися. Сайт “Сегодня.ua” дізнався, чи варто українцям чекати повернення в країну лоукостів.

Через низький попит на авіаперельоти вартість квитка по Україні залишається вищою, ніж в сусідній Польщі. Переліт з Києва до Одеси обійдеться від 1202 грн до 3193 грн в залежності від дня вильоту та авіакомпанії. До Львова можна дістатися від 910 грн до 2444 грн. Для порівняння, поляки можуть долетіти з півночі на південь своєї країни за 286 грн (Гданськ-Краків). Якщо говорити про міжнародні рейси, то з Києва на Кіпр можна дістатися мінімум за 1389 грн, з Варшави – за 887 грн.

За словами директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, в Україні не достатній пасажиропотік, який би викликав інтерес з боку глобальних лоукост-компаній і суттєво вплинув на зниження вартості авіаквитків на звичайних рейсах.

Чому в Україні дорого літати?

У 2015 році в Україні літали 21 вітчизняна авіакомпанія і 35 іноземних. На початок цього року кількість вітчизняних авіакомпаній зменшилася до 14, іноземних – до 25, при цьому зріс обсяг пасажиропотоку на 11,3%. Як відзначають в Державіаслужбі, зростання пасажиропотоку пов’язаний з нарощуванням обсягів перевезень МАУ.

“Якщо говорити про три останні роки, цей період можна умовно розділити на два етапи. Перший – аж до 2016 року, коли через різке погіршення економічного стану авіаперевезення в Україні просіли до 6,4 млн. пасажирів, що в 2,5 рази менше показника 2013 року Це падіння зумовили два чинники: зменшення реальних доходів населення в Україні і фактор безпеки, в тому числі і в авіаперевезеннях. Зараз ми спостерігаємо зростання, але це не за рахунок низької бази і він поки далекий від потенціалу українського авіаринку. Цього року найбільш цікаві тренди в тому, що поступово змінюється карта і географія польотів. Ми бачимо посилення регіональних центрів і зміну маршрутної сітки. Якщо раніше більшість міжнародних рейсів здійснювалися через столицю, пасажир спочатку їхав до Києва, а потім вже летів далі, то зараз активізувалися регіональні аеропорти: Харків, Одеса, Івано-Франківськ і Вінниця”, – розповів директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

За словами колишнього заступника міністра транспорту Олександра Кави, дешевих авіаквитків в Україні не буде поки достаток українців на низькому рівні. Вартість перельоту і рівень достатку населення взаємопов’язані: чим бідніший народ, тим менше у нього можливості користуватися авіатранспортом і авіаквиток буде дорожчим.

“Всі авіакомпанії використовують динамічне ціноутворення. Існує 20 тарифів економ-класу, шість тарифів бізнес і першого класу. За досить складними програмами визначається, скільки квитків і за якою ціною пропонувати. Це все динамічно коригується залежно від попиту на аналогічні рейси і тенденції, які є на даний момент. Але авіакомпанії, які виконують рейси в українські аеропорти, використовують набагато меншу дисперсію тарифів, ніж авіакомпанії між європейськими містами. Це продиктовано тим, що у нас є попит на дешеві квитки, але немає на дорогі. Це призводить до того, що авіакомпаніям доводиться усереднювати і зменшать цю дисперсію навколо середнього тарифу”, – пояснює Олександр Кава.

Зростання показників пасажиропотоку Олександр Кава пояснює тим, що в цьому році збільшився транзитний пасажиропотік “Міжнародних авіаліній”. “Зростання пасажиропотоку в цьому році був завдяки транзитним пасажирам, які літають авіакомпанією МАУ через Бориспіль. А кількість громадян України, які літають, скоротилася і продовжує скорочуватися”, – додав екс-заступника міністра транспорту.

Лоукости: що це таке і чому вони не літають в Україну

Українці могли б літати дешевше за рахунок лоукостів – недорогих літаків, які знижують вартість квитків за рахунок виключення з вартості перельоту обіду, багажу, збільшення сидячих місць і продажу квитків онлайн, щоб не утримувати авіакаси.

Поки в Україні літає тільки один лоукост – угорський WizzAir, який здійснює рейси з Києва до німецького Ганновера і польський Вроцлав. Хоча ще в 2013 році 15% пасажиропотоку країни належав лоукост.

“Зараз в Україні представлений єдиний справжній лоукост – Wizz Air Hungary. До 2015 року перевізник широко був представлений в Україні завдяки своїм рейсам і рейсам дочірньої структури Wizz Air Ukraine. Але через кризу дочірню структуру в Україні згорнули, через що закрилися рейси в Італію, Німеччину, Іспанію, Грузію”, – зазначає головний редактор сайту про авіаринку avianews.com Олександр Мироненко.

“Дешеві квитки іноді можна знайти з міст України на рейси турецької гібридної авіакомпанії Pegasus, яка зайшла на наш ринок в 2010 році і зараз літає зі Стамбула до Львова, Запоріжжя, Харків. Але це не зовсім лоукост. Це гібрид, який поєднує в собі якості як лоукостів, так і звичайних авіакомпаній”, – додає Олександр Мироненко.

1027085

Фото: С. Ніколаєв, Сегодня

Відсутність лоукостів знову ж пов’язано з малим пасажиропотоком. Оскільки такі авіакомпанії зазвичай ставлять на рейси великі літаки приблизно на 200 місць, в Україні вони не будуть заповнюватися, а рейси будуть збитковими.

“Безвізовий режим може стати одним з головних кроків для відновлення ринку. І якщо рішення буде прийнято і вступить в силу, то тільки за рахунок скасування віз можна розраховувати на 10-15% зростання авіаційного пасажиропотоку за рахунок туристів. Це посилить конкуренцію на ринку і боротьбу за пасажира”, – говорить Сергій Вовк.

На думку експертів, для того щоб в країну повернулися лоукост потрібно, щоб в Україні зріс рівень доходів населення і відповідно попит на авіаквитки. Для заманювання лоукостів в деяких європейських містах таким авіакомпаніям доплачують або активно їх рекламують. Але, за словами екс-заступника міністра транспорту, в Україні є і законодавчі “підводні камені” для лоукостів.

“Законодавство штучно обмежує конкуренцію на багатьох маршрутах: це правила призначення авіакомпаній на маршрути з одного боку, а з іншого боку – двосторонні угоди між Україною та іншими країнами, які регулюють кількість рейсів між країнами”, – говорить Олександр Кава

Як заощадити на авіаквитках

Не всі квитки на лоукост продають за низькою ціною. Частина з них дійсно занижена, інша вартість іншої половини квитків – завищена. Купуючи квиток за кілька місяців до вильоту, він може обійтися умовно в 300 грн, а перед вильотом в – 4500 грн. При цьому слід купувати квиток на святковий день, зазвичай вони в кілька разів дорожчі. Знайти дешевший квиток можна на сайтах-агрегаторах або стежити за пропозиціями лоукостерів.

10247343_760518347370330_4566849530410102665_n

Фото: facebook.com/zp.obu

“Щоб заощадити на подорожі головне користуватися лоукостами і ретельно планувати свою подорож. Планувати – значить заздалегідь подумати про каучсерфінг (каучсерфінг – онлайн-мережа, учасники якої безкоштовно надають один одному допомогу і нічліг під час подорожей, – авт.), пошук друзів за кордоном або дешеві хостели і бронювати їх якомога раніше до вильоту. По Україні дешевше подорожувати поїздом. З України той же WizzAir літає не скрізь, ним не особливо поподорожуєш. Краще їхати закордон, а там пересідати на лоукост – це буде значно дешевше. Але купувати квиток навіть на лоукост потрібно якомога раніше – якщо купити за місяць до вильоту – це вже не зовсім лоукост вийти. Якщо можливо за півроку – це відмінно, але не менше, ніж за два місяці”, – розповідає письменник-мандрівник Макс Кідрук.

Але, як зауважує мандрівник і відеоблогер Максим Заселян, іноді купити квиток майже даром можна і за години до вильоту, в разі якщо попадеться “палаючий квиток”. Крім цього є певні дні, коли на сайтах проводять акції і знижують вартість квитків.

“Так як я – прихильник недорогих переміщень по світу, економити намагаюся на всьому, зокрема, на перельоті. Нюансів, що впливають на підсумкову вартість авіаквитка безліч. Щоб відхопити квиток дешевше, варто враховувати, наприклад, сезон. Якщо вибрати поїздку у вересні замість липня, можна добре заощадити, так як це не “високий сезон”. Як запевняють багато сайтів-агрегатори, авіаквитки, куплені в п’ятницю, на 13% дорожче, ніж куплені в неділю. Вівторок, найчастіше, вважається найкращим днем для покупки авіаквитка зі знижкою. Купувати квиток бажано за пару-трійку місяців до вильоту, так шанси заощадити зростають. Але, в той же час, можна випадково зайти на сайт і придбати гарячий квиток на завтра за меншу вартість. В економії може допомогти порівняння вартості на різних сайтах-агрегаторах. У всіх різні умови і домовленості з різними авіакомпаніями, порівнюючи, можна заощадити. Але, що найголовніше, як на мене, варто підписатися на розсилки гарячих новин всіх сайтів і авіакомпаній, так, шанс пропустити ваш дешевий квиток зводиться до нуля”, – вважає мандрівник.

Джерело: Сегодня