Що означають образи ангела, теляти, лева і орла на іконах святих, які написали книги Євангелія

6 Січня 2017 09:33

Таємниці всім відомих ікон

<p style="text-align: justify;"><span id="result_box" class="short_text" lang="uk"><span>Картина</span> <span>Пітера</span> <span>Артсена</span> <span>"</span><span>Чотири євангелісти</span><span>"</span><span>.</span></span></p>
Картина Пітера Артсена “Чотири євангелісти”.

Ця тема народилася з питання читача нашої рубрики і звучав він так: “Є четверо євангелістів. У кожного з них своє зображення, причому обов’язково з якимись природними знаками. Матвій зображений у вигляді ангела, Марк – це лев, Лука – крилатий бик, а Іоанн – орел. Поясніть, чому саме ці символи? Звідки вони взялися і що конкретно означають?”

Питання це здався нам настільки цікавим і об’ємним, що ми вирішили зробити його головною темою цього номера. Разом з прес-секретарем Блаженнішого митрополита Онуфрія архімандритом Пафнутієм ми озброїлися Святим Письмом, книгами про Життя святих апостолів, щоб розібратися в символізмі зображення ікон Матвія, Марка, Луки та Іоанна.

ЛЕВ: АПОСТОЛ МАРК

“Про крилату міфічну істоту, яка уособлює різні якості сприйняття людиною Божества, відомо ще зі Старого Завіту, – говорить архімандрит Пафнутій. – У баченні пророка Єзекіїля знаходимо свідчення про істоту з чотирма обличчями – людини, лева, бика і орла. У більш пізньому Одкровенні Іоанна Богослова вища істота вже представлена в образі окремих чотирьох апокаліптичних істот, які стали символами давньої іконографічної традиції. Вони розкривають чотири сторони спасенного подвигу і вчення Ісуса Христа у викладі євангелістів – месіанське посланництво, любов Господа до людини, могутність і гідність Христа і Його спокутну жертву. Найчастіше в розпису православного храму, вони будуть розміщені по чотирьох сторонах на так званих “вітрилах”, що підтримують купол, всередині якого зазвичай – Господь Вседержитель. Також образи чотирьох євангелістів з чотирма “тваринами” Апокаліпсису, за традицією, знаходяться на Царських вратах разом з образом Благовіщення .

Євангеліст Марк за переказами був юнаком, який слідував за Христом в ніч, коли його зрадили і залишили навіть учні (крім Іоанна). Його ж пізніше апостол Петро називав своїм духовним сином. На іконах Марк символізується з левом, що показує могутність і царську гідність Христа.

Євангеліє від Марка – друга за часом написання і місця книга Нового Завіту. У своєму Євангелії Марко не стільки викладає вчення Христа, скільки зображує чудові божественні Його дії, ясно доводять в Ньому Владику всіх тварюк, видимих і невидимих, всемогутнього Бога, що особливо переконливо для язичників. Оповідання євангельське Марк починає розповіддю про появу Іоанна Хрестителя, який своєю проповіддю оголосив пустелю юдейську, був “голосом волаючого в пустелі” і уподібнився до лева, що живе і нишпорить в пустелі. Тому на іконах святий євангеліст Марк зображується разом з левом.

.jpg_77

Святий Марк. Як лев, що гарчить в пустелі.

АНГЕЛ: МИТАР МАТВІЙ

Як пояснив “Сегодня” архімандрит Пафнутій, на іконах євангеліста Матвія зображують Ангела, як символ месіанського посланництва в світ Сина Божого.

За часів пришестя Христа Іудея була римською провінцією і оподатковувала митом всі завойовані області. Подати цю збирали митарі, яких римляни вибирали виключно з місцевих жителів. За загальне презирство митар отримував “преференції” від римлян – їм дозволялося всяке зловживання та утиски заради наживи.

Так ось Матвій був митарем Копернаума на прізвисько Левій. Це була людина не бідна, але й не погана, як представляли його фарисеї. Коли Ісус вийшов з Копернаумі до моря, він проходив повз Митниця – місця для збору мит. Очі Господа зупинилися на митаря, який сидить за такою непривабливою справою. “Іди за Мною!”, – сказав він раптом митарю. І Матвій встав і пішов. Він і раніше прагнув до Христа, а тепер всім серцем почув Його слова.

Євангеліє від Матвія – перша за часом книга Нового Завіту. Головнийе намір цієї книги – розкрити, що Ісус, якого іудеї називали сином теслі і розіп’яли на хресті, є істинний Месія, обіцяний Богом і провіщення пророками в Старому Завіті Спаситель. Тому Матвій починає Євангеліє родоводом Месії, як сина Давидового і Авраама, благовістить про втілення і людстві Ісуса Христа. Ця відмінна риса Євангелія від Матвія і виражається на його іконах, де він зображений разом з ангелоподібною людиною.

Своє євангеліє Матфей написав на єврейській, на якій тоді говорили палестинські іудеї. Всі інші книги євангелістів були написані грецькою, якою говорили усюди. Незабаром Євангеліє від Матвія було перекладено на грецьку, тоді як єврейський оригінал цієї книги втрачений.

.jpg_78

Святий Матвій. З ангелоподібною людиною.

ОРЕЛ: ВИСОТА ІОАННА

Кожне слово від Іоанна є таїнство. Зображення святого Іоанна з орлом символізує високу ширяння думки, за висоту якої євангеліста називають Богословом, Тайновідцем і Тайнозрітелем. Адже саме йому Господь довірив написати одне з найбільш сакральних місць Священного Писання – “Апокаліпсис” (“одкровення”) про віддалену долю Церкви Христової.

Євангеліє від Іоанна написано на прохання віруючих, які дуже переживали, що за поширеними єресями і псевдовченнями нащадки втратять Істину. Віруючі просили Іоанна викласти письмово те, що він бачив і чув від Христа. Іоанн наклав на християн пост, а сам пішов з учнем Прохором на гору, де провів три дні в пості і молитві. На четвертий день, коли грянув грім і заблищала блискавка, Іоанн став диктувати учневі початок євангелія: “Спочатку було Слово, і Слово було у Бога”. Іоанн описує опущені іншими євангелістами чудеса доброти Христа, Його милосердя до грішників, поблажливість до наших слабостей. “Син грому”, як колись назвав св. Іоанна сам Христос, у своїй книзі вражає громами всі єресі і лжевчення, що процвітали під час його життя. Ревнощі до слави Божої і любов до ближніх спонукала апостола написати ще і “Перше послання”, яке є керівництвом до християнського життя. Вчення, пропоноване св. Іоанном в цьому посланні – вчення любові.

.jpg_79

Святий Іоанн. Висота, покірна лише орлам.

ТЕЛЯ: ЛУКА ПИСАВ ПРО ЖЕРТВУ ХРИСТА

“Євангеліста Луку зображують з телям (биком), підкреслюючи жертовне, спокутне служіння Спасителя”, – пояснює нам архімандрит Пафнутій. – Лука – один з 70 апостолів Господніх. Своє Євангеліє він починає розповіддю про служіння отця Предтечі, святого Захарії, який був одним із старозавітних священиків, які зобов’язані були приносити в жертву Богу між іншими приношеннями телят. Також святий євангеліст зображується на іконах з телям, оскільки він більше всіх писав про Христа, як про жертву за гріхи людей. Також святий Лука написав книгу Діянь святих апостолів, в якій детально зобразив зішестя Святого Духа на апостолів (чого сам був свідком), їх діянь і чудес, поширення Євангелія і влашутування першої Церкви Христової на землі. Особливо докладно описав життя і діяння апостола Петра, у якого був улюбленим учнем.

Лука прекрасно знав грецьку і єгипетську мови, був лікарем і філософом. Найбільш відомий Лука в євангельській притчі про те, як в день Воскресіння разом з іншим Христовим учнем Клеопою йшов в селище Еммаус, уболіваючи про загибель свого Учителя, коли до них підійшов воскреслий Господь, але не був ними впізнаний. Лука і Клеопа розповіли своєму супутнику про смерть Христову, на що вислухали Його проповідь, все ще не впізнали Ісуса. Прозріння прийшло тільки до вечора під час трапези. Коли Христос переломив хліб, благословив і подав їм, особа Луки тут же залилося сльозами. Повернувшись з Еммаусу в Єрусалим, Лука і Клеопа розповіли іншим 11 учням про явлення їм воскреслого Христа. Під час цієї розповіді перед учнями і з’явився воскреслий Христос.

Легенда розповідає, що Лука написав першу в світі ікону – образ немовляти Господа Ісуса Христа, а після – ще дві ікони Пресвятої Богородиці і образи первоверховних апостолів Петра і Павла. З святого Луки почалося іконописання в світі.

.jpg_80

Святий Лука. Теля, принесене в жертву.

Джерело: Сегодня