Через що відбувається перевитрата палива у автомобіля і як її уникнути

26 Лютого 2017 13:54


#5 Mazda CX-9, середньорозмірний кросовер
Фото Mazda

З початку року цінники на АЗС “поважчали” в середньому на 55 копійок. Прогнози експертів невтішні: пальне для авто продовжить дорожчати. До літа вартість популярного 95-го може перевалити за 30 грн, приблизно стільки ж буде коштувати преміальний дизель. Все залежить від ціни нафти і курсу гривні. “За умови, що нафта буде коштувати $ 65-70 за барель, а гривня ослабне хоча б на 5% – цінники на АЗС можуть дійти до 30 грн за літр бензину”, – вважає член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук.
“Прокормити” залізного коня вже і зараз невигідно, тому автовласники почали звертати більше уваги на витрату палива. Хтось порівнює апетит свого авто з паспортними витратою, хтось радиться з господарями аналогічних машин, хтось поспішає на СТО, підозрюючи неполадки під капотом. Насправді першою причиною ненажерливості авто експерти називають якість “корми”, тобто палива. На другому місці – манера водіння, на третьому – режим їзди. У сукупності ці фактори можуть зробити витрату палива на 40-60% вище, ніж у сусіда на такому ж авто.

ЧИ ДІЙСНО АВТО “ЇСТЬ” БІЛЬШЕ: ВИЗНАЧАЄМО ВИТРАТИ

Якщо в один не дуже прекрасний день ви вирішили, що ваша машина їсть більше, ніж належить, спочатку визначтеся, що стало підставою для такого висновку. Деякі просто натикаються на цифри паспортної витрати палива і з жахом вираховують різницю. Вона може складати у різних водіїв від двох-трьох до десяти літрів на 100 км шляху. Так ось: якщо мова йде про декілька літрів – це не підстава звинувачувати автомобіль в ненажерливості. “Справа в тому, що автовиробник робить заміри витрати палива в ідеальних умовах, – пояснює директор СТО” Автокомп Сервіс ЛТД “Руслан Кулагін. – На спеціальному стенді, за допомогою автоматики, без водія, без навантажень додаткового обладнання (кондиціонер, світло фар), на повністю справному автомобілі, в який залито еталонне паливо, і у відсутності опору повітря. Це робиться для того, щоб отримані результати могли бути в будь-який момент підтверджені на аналогічних випробуваннях. Ці дані дозволяють об’єктивно порівнювати автомобілі різних виробників. Але в реальних умовах вони не можуть бути нормами практичної, експлуатаційної витрати”.

Також не можна судити про апетити машини на підставі різко зрослих витрат на паливо. По-перше, ціни не стоять на місці. По-друге, ви навряд чи заправляєте авто одним і тим же паливом на одній і тій же АЗС з одного і того ж пістолета. Щоб зробити якісь висновки, потрібно гранично точно визначити витрата палива в автомобілі. Для цього може знадобитися кілька днів. “Алгоритм дій такий, – радить Кулагін. – Заливаємо на заправці до 1-ї відсічення пістолета повний бак. Обнуляємо одометр і накочується 100 км і більше (чим більше км, тим точніше результат). Фіксуємо даний пробіг. На тій же заправці, бажано тим же пістолетом, заливаємо до 1-го відсічення повний бак палива і фіксуємо, скільки літрів увійшло. Ділимо кількість зафіксованих літрів на точний пробіг по одометрі, множимо на 100 – і отримуємо реальну витрату палива вашого автомобіля на 100 км пробігу”.

new_image5_176

Знос авто може давати витрату на 1—2 л більше

“Зазвичай зростання витрат починається з 5-7%, які в побутових умовах своєчасно помітити практично неможливо, – зазначає автор Методики економічного водіння легкового автомобіля Андрій Сидоренко. – Привід замислитися виникає, якщо є відмінність більше 10%”. При цьому відмінність має бути від попередніх ваших же показників, а не від цифр з форумів в інтернеті. Грає роль навіть те, який період ви вибираєте для порівняння. “Існує таке поняття, як природний знос авто, який може давати витрата на 1-2 літра більше. Це неминучий процес: машина з пробігом в 70 тис. км буде споживати менше, ніж після 150 тис. км”, – підкреслює директор СТО “КарСервіс” Володимир Мельник. У всьому іншому фактори, які впливають на перевитрату палива, можна розділити на суб’єктивні (“людські”) і об’єктивні (“технічні”). Перш ніж витрачати гроші на автосервіс, варто спробувати вплинути на те, що підвладне саме вам.

new_image_326

Перевірку потрібно проводити на одній заправці

ШВИДШЕ ЇДЕШ — БІЛЬШЕ ВИТРАЧАЄШ

Першим номером у списку суб’єктивних факторів, які впливають на апетит “коня”, експерти називають стиль водіння: за словами Сидоренка, нераціональна манера їзди може додати до витрати палива 20-25%. А Мельник вважає, що перевитрата у лихачів може досягати 40% і більше: “Порівняйте водія на службовій машині, який зацікавлений економити бензин, і молодь, яка йде з-під світлофора з вереском гуми. Якщо ви націлені на економію палива – забудьте про агресивну їзду”. Головне правило раціонального водіння – відсутність різких рухів на дорозі. Зменште швидкість (60 км/год замість 90 заощадять 1,5 літра бензину на 100 км). Зберігайте рівномірність руху ( “метання” по дорозі в пошуках кращого місця спалюють на 15-20% більше палива). “Намагайтеся не зривати машину з місця, а розганяти в тому режимі, де у двигуна максимальний ККД. А гальмувати краще двигуном. Будь-яке гальмування крім аварійного – свідоцтво неправильного вибору швидкості”, – рекомендує Сидоренко. Загалом, активніше їдемо – більше витрачаємо.

ПЕРЕВАНТАЖЕННЯ. Друга причина перевитрати полягає в перевантаженні авто. Бокс на даху (навіть аеродинамічний), змінна гума в багажнику і комора замість салону – підраховано, що кожні 45 кг додаткової ваги в машині збільшують витрату палива на 2%. А всякі “дахові” установки ще й погіршують аеродинаміку.

МЕНШЕ ЕЛЕКТРОНІКИ. Свою, нехай і невелику, частку вносить звичка на повну котушку використовувати в машині електроніку. Наприклад, постійна робота кліматичної системи збільшує апетит авто на 1,5 л на годину. “Не рухайтеся з увімкненим кондиціонером і при цьому відкритими вікнами, які не вмикайте світло фар у денний час доби, не витрачайте більше п’яти хвилин на прогрів двигуна. Але, в той же час, не забувайте його прогрівати”, – перераховує Кулагін.

МАРШРУТ ЗА ПЛАНОМ. Також багато залежить від режиму руху. “Якщо один і той же кілометраж подолати по вільній трасі і пробок – витрата палива буде відрізнятися в 1,5-3 рази”, – говорить Мельник. Вихід в цьому випадку лише один – плануйте маршрут. Підбирайте оптимальний час і вибирайте менш завантажені дороги, щоб якщо не уникнути заторів, то провести в них якомога менше часу. Також робіть знижку на погодні умови: взимку палива завжди витрачається більше, ніж влітку. “Ґрунтовний” прогрів авто плюс постійний обігрів салону, пробуксовка на льоду, “маневри” на сніговій каші – це може збільшувати зимові витрати пального на 20-50% в залежності від активності використання автомобіля. Звичайно, вплинути на погодні умови ви не в силах. Однак, якщо дороги обледеніли, а виїзди замело кучугурами – варто залишити машину вдома.

new_image3_263

Лихачі на дорозі витрачають на 40% більше палива

“СМІТТЯ” В  БАКУ: МОЖНО ВИЗНАЧИТИ ПО ЗАПАХУ

Дуже суттєво на витрату палива в машині впливає безпосередньо саме паливо. Якщо ви звикли заправлятися де попало – будьте готові до скачок автомобільного апетиту. Справа тут не стільки в недоливу, які на нинішніх автозаправках зустрічаються все рідше. Проблема – в неякісному паливі, яке якраз і є основою заробітку на деяких АЗС. “Продавати якісний бензин в нашій країні законодавчо невигідно, – каже Сидоренко. – За ДСТУ, щільність бензину 95-євро лежить в межах 720-775 кг/куб. м. Таким чином, з однієї тонни бензину в першому випадку виходить тисяча триста вісімдесят дев’ять літрів, а у другому – 1290 літрів. Майже 100 літрів різниці на тонні тільки за рахунок маніпуляцій з щільністю! Українські мережі АЗС прагнуть імпортувати якомога якісніше паливо, в яке потім додають газоконденсат або будь-які інші вуглеводні. А різницю в октановим числом можна компенсувати присадками” .

Методом проб і помилок вибирайте заправкус хорошим паливом.

У той же час щільність бензину прямо пропорційна питомій теплоті згоряння. Чим нижче щільність, тим нижче теплота згоряння і тим менше на такому паливі проїде автомобіль. Тому в нашій країні так поширена ситуація, коли на повному баку з різних заправок машина може проїхати по тій же дорозі менше на 100 км. Що робити в цій ситуації – методом проб і помилок вибрати одну або дві заправки з більш-менш якісним продуктом і намагатися поповнювати запаси палива тільки там. А щоб визначити якість бензину, потрібно в прямому сенсі слова довіритися своєму нюху. “Коли ви заводите автомобіль вранці і відчуваєте в вихлопних газах явний запах ацетону, нафталіну – це означає, що в бензині є домішка газового конденсату”, – акцентує Сидоренко.

Мало того, що “бодяжне” паливо витрачається швидше, – при регулярному використанні воно стає причиною технічних несправностей в двигуні авто, які тягнуть за собою ще більшу перевитрату, вже незалежно від якості залитого бензину або дизеля. “Дуже часто через якість українського палива засмічуються форсунки. При цьому через нерівномірне наповнення циліндрів паливом зростає витрата. Також на нашому паливі набагато раніше виходять з ладу свічки запалювання, – наводить приклади Сидоренко. – До речі, найчастіше до підвищеної витрати бензину веде використання газу. Оскільки газ і бензин мають різну температуру займання, водії часто використовують в таких двигунах свічки, які погано підходять для запуску і прогріву двигуна, здійснюваних на бензині”.

ЯКІ НЕСПРАВНОСТІ ПРИВОДЯТЬ ДО ПЕРЕВИТРАТИ ПАЛИВА

Ненажерливість машини, пов’язана з технічними факторами, теж в першу чергу вина автовласника. Наприклад, хто пам’ятає, що потрібно регулярно (раз на місяць, а взимку – раз на два тижні) перевіряти тиск в шинах? Але ж робити це можна самому (причому не пнувши колесо ногою, а за допомогою манометра). Недостатній тиск в шинах збільшує витрату палива до 10%. Такий же відсоток перевитрати дає неврегульованою розвал-сходження: машину заносить на дорозі, керованість падає, кількість маневрів зростає. А регулярна заміна повітряного фільтра на наших курних дорогах – це взагалі питання нагальної потреби. “Поки автомобіль знаходиться на гарантійному обслуговуванні, водії заїжджають на сервіс кожні 7-10 тис. км, – зазначає Мельник. – Як тільки “гарантійка” закінчилася – візити стають все рідше. Авто 2004-2007 років випуску сьогодні просто “вбиваються” своїми власниками: вони їздять, поки не зупиниться”.

new_image2_312

Тиск в шинах. Недостатній – підвищує перевитрату на 10%

Якщо говорити про технічний стан автомобіля, головне правило паливної економії полягає в його своєчасному і регулярному обслуговуванні. Не варто економити на заміні технічних рідин або витратних запчастин, при цьому всі вони в ідеалі повинні відповідати рекомендаціям заводу-виготовлювача. Наприклад, занадто в’язке (конкретно для вашої марки авто) масло призведе у втраті потужності і до швидкого зносу двигуна. Витрата палива при цьому, до речі, теж зростає. “Насправді в авто всі елементи конструкції впливають на витрату палива, починаючи від правильного тиску в шинах і стану повітряного фільтра і закінчуючи помилковими свідченнями датчика температури охолоджуючої рідини або датчика потоку повітря у впускному колекторі. Іноді досить підкачати шини, але буває і так, що проблему перевитрати палива потрібно вирішувати поетапно через комплекс причин”, – підкреслює Кулагін.

До причин нездорового апетиту авто, які важко визначити на око, відноситься цілий перелік неполадок. “Наприклад, несправність в електронній системі керування двигуном: датчик температури охолоджуючої рідини, датчик положення дросельної заслінки, датчик розрядження повітря у впускному колекторі, датчик швидкості потоку повітря у впускному колекторі, кисневі датчики, клапан EGR, клапан холостого ходу, – перераховує Кулагін. – несправність паливної системи (форсунки, паливний насос, регулятор тиску палива, паливний фільтр), вихід з ладу каталізатора, температурний режим роботи двигуна; проблеми ходової і гальмівної частин авто (клинять гальмівні супорти, перетягнуті або клин ступичні підшипники). Несправність автоматичної або механічної трансмісії, неполадки двигуна (знос циліндро-поршневої групи, газорозподільного механізму, кривошипно-шатунного механізму). По “технічних” факторах витрата палива може збільшуватися до 50%, але вирішувати проблему потрібно за допомогою автосервісу, щоб не нашкодити автомобілю ще більше”.

new_image4_215

Профогляд на СТО. Потрібно робити регулярно

http://ukr.segodnya.ua