Як не заробити імідж хама: тонкощі і секрети сучасного ділового етикету

7 Лютого 2017 11:11

Не бентежити начальство в соцмережах і правильно вести себе на бізнес-зустрічах

<p style="text-align: justify;"><span id="result_box" lang="uk"><span>Манери</span><span>,</span> <span>як</span> <span>дорогий</span> <span>костюм</span><span>.</span> <span>Вони</span> <span>роблять</span> <span>вам</span> <span>честь</span><span>,</spa
Манери, як дорогий костюм. Вони роблять вам честь,

Основоположні принципи поведінки – сімейний етикет, правила хорошого тону при телефонній розмові, поведінки в театрі, музеї, ресторані і транспорті – більшість людей знають і навіть намагаються їх дотримуватися (хоч і не завжди). Але з діловим етикетом і з інтернет-етикетом прогалини існують, визнають фахівці з діловим комунікацій. Серед найпоширеніших помилок: претенденти намагаються показувати індивідуальність там, де не слід, і скочуються до панібратства в соцмережах з начальством або потенційним роботодавцем, вважаючи це дружніми.

Також багато людей неправильно оформляють запрошення на ділові зустрічі, готові тривожити телефонними дзвінками людей по роботі в будь-який час доби і т.д. – пояснюючи це своєю універсальністю, завзяттям до роботи і відсутністю кордонів. Тренери з етикету київських центрів з розвитку Валентина Фроляк та Світлана Бродіна розповіли, де грань між діловою хваткою і безтактністю, як заробити репутацію вихованого людини, щоб отримати бажану роботу, і чого не можна робити, щоб не заробити імідж хама.

“ЛИПУЧОК” НЕ ПОВАЖАЮТЬ

У багатьох претендентів, за словами фахівців з етикету, сформувалася помилкова думка, що пунктуальність – це сильна сторона співробітника. “Поширених помилок в діловій етиці кілька, – пояснює фахівець Світлана Бродіна. – Наприклад,”злодійство часу” роботодавця – коли здобувач кілька разів уточнює сказане і просить роз’яснити очевидні речі замість того, щоб ще раз уважно прочитати вакансію. Або коли претендент на посаду вважає тестове завдання занадто легким, і намагається “умовити” роботодавця на свої умови (можу я зробити завдання так, а не ось так). Не вітаються і постійні дзвінки з запитаннями: “я прийнятий чи ні?” і т. д.”.

У ділових відносинах завжди повинна дотримуватися субординація. Вітається стислість і прохолодна ввічливість – з серії “Завдання буде зроблено до стольки-то годин”, “Спасибі”, “Будь ласка”. Роботодавець не повинен обнадіювати, а працівник – з’їжджати на панібратство. “Не варто відразу “дружити” у всіх соцмережах і пролайкувати від верху до низу сторінку роботодавця/партнера по бізнесу/колеги і т. д., – говорить Валентина Фроляк. – Навпаки: потрібно бути стриманим і вести переписку без оглядки на посади та коментарі – хіба що вони безпосередньо стосуються предмета вашої розмови”.

new_image3_250

Неетично. Проявляти емоції на співбесіді і ділових переговорах.

ДЕДЛАЙНИ І СВОЯ ПОЗИЦІЯ

Ще одне правило етикету, яке багато хто оскаржує, а іноді принципово не хоче дотримуватися – спільна мова. Але розмова з роботодавцем або партнером по бізнесу повинна обов’язково вестися на мові роботодавця або бізнес-партнера, який впливовіший. А “гнути свою лінію” доречно лише в дружній бесіді або в черзі в магазині.

“Через цей момент багато хто дивується своїм неуспіхам в пошуку роботи або провалів в переговорах, – пояснює тренер по діловому/офісному етикету Світлана Бродіна. – Пригадується приклад з моєї недавньої практики: дівчина, що проходила навчання з ділового етикету, заперечила, що для неї розмовляти своєю мовою – справа принципу, і додала, що не готова перейти на мову роботодавця. З точки зору етики її позиція в корені невірна! Фірмі, звичайно, потрібен працівник. Але якось же контора управлялася без нього раніше – як мінімум, той проміжок часу, який ведеться пошук. Єдиний варіант, який тут етично допустимо – поцікавитися у співрозмовника, чи не буде заперечень, якщо він буде говорити на мові, на якій йому зручніше висловлюватися”.

ІНТЕРНЕТ-ЕТИКЕТ. Неетичним вважається запрошення на ділову зустріч або обід через смс – за винятком нагадування, що на таке-то час в певний день призначено співбесіду/переговори тощо. “Інша справа – запрошення по електронній пошті або за допомогою телефонного дзвінка”, – говорить Валентина Фроляк.

До речі: з появою смартфонів з’явилися кілька нових правил етикету. Наприклад, неважливо класти смартфон на стіл в громадських місцях (кафе, ресторанах і т. д.) і весь час за ним стежити, відповідати на повідомлення та інше – навіть якщо ви при цьому вибачилися.

“Чинячи таким чином, ви демонструєте, наскільки вам нецікаво все, що відбувається поруч. І навпаки – показуєте, що є щось набагато важливіше, – пояснює тренер. – У даному випадку не врятують навіть вибачення, що у вас якась невідкладна справа, через яку ви відволікаєтеся на гаджет. Коли у вас дійсно невідкладні справи – потрібно або не погоджуватися на зустріч, або, вибачившись, ненадовго відлучитися, і вирішити всі справи – не так на очах у співрозмовника.

Вважається неетичним дзвонити після 22.00, а абонент має право не брати трубку.

БІЗНЕС-ЧАС. Зрив дедлайну і пізні дзвінки також не додадуть балів співробітникові або партнерові по бізнесу.

“За правилами ділового етикету, неетично дзвонити людині після 22:00, – каже Світлана Бродіна. – Виняток – тільки у випадках, коли сам співрозмовник каже, що чекає вашого дзвінка в будь-який час доби, або від вашої бесіди щось залежить в глобальному сенсі (вирішується не тільки ваша ситуація або вашого співрозмовника). В основному ж пізні дзвінки – це термінове прохання про послугу. Вважається, що абонент, якому дзвонять, має право не брати трубку, причому “без образ”. Працює правило дедлайну, і для повідомлення хороших новин: будь-яка новина може почекати до ранку”.

new_image2_294

Переговори і співбесіди. Не ведуться і не призначаються по смс.

ДЕ ЗІБРАТИ ЗНАННЯ

Про правила поведінки кожен бажаючий може дізнатися на курсах етикету: їх багато проводять і в столиці, і в інших містах. Вартість варіюється в межах 1-2 тис. грн, а графік занять може бути різний. У деяких центрах на все про все виділяється кілька днів, в інших – кілька тижнів.

“Програми в основному збігаються. Хіба що викладачі по-різному готують уроки і підкріплюють свої тренінги різними прикладами”, – пояснюють фахівці з етикету.

Тим, хто з якихось причин не готовий вчитися на курсах, вони радять пройти навчання на безкоштовних інтернет-порталах, які пропонують курси етикету і цикли уроків-лекцій на цю тему. Серед найбільш цікавих вони відзначили zhezel.ru/style/etiket, urokimaner.ru, elitarium.ru, universarium.org, stepik.org, edx.org, postnauka.ru, arzamas.academy і різні книги з етикету, які можна також знайти у вільному доступі в мережі.

Джерело:  ukr.segodnya.ua