Дитинства без казок нема. Коли, як не в дитинстві, ми поринаємо у чудовий світ драконів та ельфів, тримаємо кулаки за Микиту Кожум’яка та Гаррі Поттера, подорожуємо тридев’ятими царствами, закохуємося у принцес та принців… Дитячі психологи впевнені: читати казки треба навіть новонародженим. Чи навіть ще діткам, які перебувають у лоні матері.
Починаючи з 1967 року з ініціативи і за рішенням Міжнародної ради з дитячої книги 2 квітня, в день народження великого казкаря Ганса Крістіана Андерсена, весь світ відзначає Міжнародний день дитячої книги.
Багато батькiв помилково вважають, що нема сенсу читати казки немовлятам — мовляв, вони й так нiчого не розуміють. Але як вони помиляються!
— Чи не перебiльшують фахiвцi, коли радять читати дiткам у такому “несвiдомому” вiцi?
— Аж няк. Казки, прочитанi мамою або татом, потрiбнi для розвитку дитини не менше, нiж батькiвська любов та харчування, — впевнена Юлія Сидорова, пренатальний психолог.
Адже в цей час вiдбувається посилення психологiчного зв’язку мiж дитиною та дорослим, такi дiтки бiльш спокiйнi, адже вiдчувають присутнiсть рiдних, чують їх голос.
Крiм того, книга стимулює розвиток усiх п’яти почуттiв. Скажiмо, майже вiд народження дитина впiзнає голоси мами й татка, адже чула їх ще пiд час перебування у животику. А якщо читає хтось iнший, це є своєрiдним тренуванням слуху, адже дитина вчиться розпiзнавати голоси.
Вже за 2-3 мiсяцi дитинцi буде цiкаво розглядати яскравi малюнки, а трохи згодом — торкатися книжки, погладжувати сторiнки, гортати, м’яти їх, навiть рвати. Малюк з величезною цiкавiстю може нюхати книжку i навiть пробувати її на смак. До речi, нинi у продажу є спецiальнi книжки саме для немовлят — вони не рвуться, натомiсть, гарно шелестять.
— Чи розумiють маленькi дiтки слова з казок?
— Звiсно, немовлятi важко зрозумiти значення слiв. Проте вони вловлюють iнтонацiю, ритм читання, потроху навчаються вiдокремлювати слова. Першi книжки “говорять” голосом мами. А вже у 9-10 мiсяцiв малюк розумiє, про що йдеться у казцi, вловлює дедалi бiльше “знайомих” слiв.
I, звiсно, що бiльне читати дитинi, тим бiльший словниковий запас у неї буде. Адже до певного вiку вони никопичують усе почуте, а лише потiм застосовують. Казки розвивають образне та логiчне мислення, уяву, мовлення. Врештi, нема нiчого кращого за ритуал читання казки перед сном. Мелодiйна мова казки та мамин голос заспокоїть, а казковi сюжети сприятимуть гарним сновидiнням.
Дуже часто дiти просять читати одну i ту саму казу, навiть якщо вже знають її вмiст. Нехай буде так, не треба насильно нав’язувати щось iнше. Для певного етапу розвитку дитинi необхiднi незмiннiсть та передбачуванiсть — це дає їй впевненiсть у собi та навколишньому свiтi, зменшує страхи.