На жаль, всі реформи, що відбуваються в Україні, не можуть пишатися, ані результатом, ані самим процесом. Так сталось і з судовою реформою. Люстрація, залякування суддів, зменшення гарантій незалежності, узурпація впливу на суд з боку Президента України через повністю підконтрольну Вищу раду правосуддя стали результатом судової реформи й позбавленням громадян права на судовий захист.
Одним з яскравих прикладів недолугості реформаторів і всіляких грантожерів та експертів стала ситуація з відсутністю законодавчої підстави припинення повноваження судді у разі об`єднання чи реорганізації суду.
Відповідно до ст. 119 переробленого експертами Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (надалі – Закон) встановлена єдина підстава для припинення повноважень судді, а саме:
«Повноваження судді припиняються виключно з підстав, визначених частиною сьомою статті 126 Конституції України».
Всі пам‘ятають, як купувались голоси депутатів, та навіть пан Насіров, перебуваючи вже на посаді голови Державної фіскальної служби України, приїхав в статусі народного депутата та голосував за зміни до Конституції України в частині правосуддя.
У результаті таких «продуманих» змін Україна отримала досить сумнівну Конституцію, однак, що стосується саме питання припинення повноважень суддів, то експерти забулись включити в цю саму частину сьому питання стосовно ліквідації та об`єднання судів. Тобто з моменту ліквідації суду і до моменту створення та переведення суддя отримує невизначений статус.
У результаті ми отримали ст. 126 Конституції України в наступній редакції:
«Стаття 126. Незалежність і недоторканність судді гарантуються Конституцією і законами України.
Вплив на суддю у будь-який спосіб забороняється.
Без згоди Вищої ради правосуддя суддю не може бути затримано або утримувано під вартою чи арештом до винесення обвинувального вироку судом, за винятком затримання судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Суддю не може бути притягнуто до відповідальності за ухвалене ним судове рішення, за винятком вчинення злочину або дисциплінарного проступку.
Суддя обіймає посаду безстроково.
Підставами для звільнення судді є:
1) неспроможність виконувати повноваження за станом здоров’я;
2) порушення суддею вимог щодо несумісності;
3) вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубе чи систематичне нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді або виявило його невідповідність займаній посаді;
4) подання заяви про відставку або про звільнення з посади за власним бажанням;
5) незгода на переведення до іншого суду у разі ліквідації чи реорганізації суду, в якому суддя обіймає посаду;
6) порушення обов’язку підтвердити законність джерела походження майна.
Повноваження судді припиняються у разі:
1) досягнення суддею шістдесяти п’яти років;
2) припинення громадянства України або набуття суддею громадянства іншої держави;
3) набрання законної сили рішенням суду про визнання судді безвісно відсутнім або оголошення померлим, визнання недієздатним або обмежено дієздатним;
4) смерті судді;
5) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо судді за вчинення ним злочину.
Держава забезпечує особисту безпеку судді та членів його сім’ї».
Однак нема жодних підстав для припинення повноважень суддів у зв`язку з об`єднанням та фактичною ліквідацією судів, наприклад, як це сталось з Вищими спеціалізованими судами. Хоча саме з цього часу судді припиняють здійснювати правосуддя та позбавляються права на грошове утримання у вигляді посадового окладу.
Наразі Президент, дуже поспішаючи, хоче ліквідувати більшість судів в Україні. Навіть страшно уявити наслідки цієї афери. І до речі, так звані доброчесні члени Вищої ради правосуддя, мабуть, з закритими очима надали згоду на об’єднання та ліквідацію понад ста суддів, всього два дні вивчаючи пропозицію Президента. Це ще одне підтвердження «незалежності» Вищої ради правосуддя, яка перетворилась на Вищу зраду правосуддя і зрадила народові України, якому вона, до речі, й не присягала.
Це все, що потрібно знати про «фахівців», крикливих грантожерів, всіляких активістів-романтиків, що змінюють Конституцію України та законодавство задля узурпації влади Президентом України та його оточенням.
Ростислав Кравець, адвокат, старший партнер Адвокатської компанії «Кравець і партнери»
http://k-z.com.ua/sudebnye-khronyky/45167-vichni-suddi-ukrayini