Як змінювався київський фунікулер — фото

12 Січня 2018 11:05

Київський фунікулер зачиняється на півроку через реконструкцію. Журналіст NewWest Media ознайомився з історією підйомника та подивився його архівні фотографії.

Київський фунікулер відкрили 1905 року. Він став другим фунікулером сучасної України (після одеського). Між Подолом та Володимирською гіркою не було сполучення, тому вирішили встановити фунікулерний шлях.

Київський фунікулер на початку ХХ століття / Фото з архіву “Київпастранс”

Колія фунікулера була на 44 метри коротша, ніж сьогодні. Спочатку нижня станція підйомника розташовувалася не на вулиці Сагайдачного, а на вулиці Боричів тік. Туди з боку Контрактової площі було підведено трамвайну лінію, і пасажири фунікулера пересідали до трамваю без придбання окремого квитка.

Нижня станція на вулиці Боричів тік / архівне фото КП “Київпастранс”

Київський фунікулер зарекомендував себе як швидкий та зручний транспорт. З часом технічне забезпечення підйомника вичерпало свої можливості.

У 1929 році фунікулер вперше масштабно реконструювали: замінили вагони, а будівлю нижньої станції перенесли на сучасну вулицю Сагайдачного.

Вагон зразка 1929 року / архівне фото КП “Київпастранс”

Оновленим фунікулером користувалися жителі радянського, а згодом і окупованого нацистами Києва. Німецька влада не закрила підйомник, а лише підвищила вартість проїзду. Під час наступу радянських військ на станціях фунікулерного шляху побили вікна. Колії та вагони залишилися цілими.

Верхня станція у 1944 році / архівне фото КП “Київпастранс”

Наступного разу київський фунікулер реконструювали у 1956-1958 роках. Тоді на рейки поставили вагони нового зразка та новітні системи руху. Реконструювали і фасад верхньої станції.

Фасад верхньої станції після другої реконструкції

Вагони зразка 1956 року / архівне фото КП “Київпастранс”

Нижня станція не реконструювалася з 1929 року. Її споруда була звичайним коридором у старому будинку на Подолі. Фасад станції не змінився навіть тоді, коли за кілька десятків метрів будували станцію метро  “Поштова площа”.

Нижня станція під час будівництва станції метро “Поштова площа” / архівне фото КП “Київпастранс”

Наступна реконструкція стала останньою донині. Її проводили у 1983-1984 роках.

Реконструкція 1983-1984 років / Архівне фото КП “Київпастранс”

Київський фунікулер побудували заново: переклали залізничне полотно, а фасади станцій зрівняли з землею.

Оновлений фасад нижньої станції / Архівне фото КП “Київпастранс”

Жителів Києва здивував дизайн нового фасаду нижньої станції. Футуристичний і мінімалістичний архітектурний комплекс відобразив майстерність радянських зодчих, не образивши око біднотою соцреалізму.

Оновлений фасад верхньої станції / Архівне фото КП “Київпастранс”

Також було встановлено нові вагони, які курсують рейками й зараз. Цікаво, що до останньої реконструкції два вагони називалися “Л” і “П” (лівий і правий відносно нижньої станції). Тепер вони “помінялися місцями”.

Вагони фунікулера після останньої реконструкції / Архівне фото КП “Київпастранс”

Київський фунікулер залишається не лише “візитівкою” столиці України, а й важливою транспортною артерією. За 2017 рік його послугами скористалися чотири мільйони осіб. Тому столичний підйомник можна назвати не лише туристичним об’єктом, а й справжнім порятунком для тих, хто хоче дістатися з міста Володимира Подолу.

https://ua.newwest.media/article/2018/1/11/yak-zminyuvavsya-kiyivskiy-funikuler-foto