Чому тисячам українців псують відпочинок туроператори та авіакомпанії

2 Липня 2018 16:43

Поганий тренд цьогорічного туристичного сезону в Україні – масові затримки чартерних та регулярних авіарейсів. У більшості випадків це трапляється в аеропорту “Жуляни”, який розташований майже у центрі Києва і має невеликий термінал для обслуговування пасажирів. Значна затримка одного, чи двох авіарейсів, а це щонайменше понад 300 пасажирів, відразу призводить до складнощів у його роботі. Аеропорт сьогодні працює майже на межі своїх потужностей, особливо у пікові ранкові години. Дві третини чартерних рейсів – це сім’ї з дітьми, які вирушають на відпочинок. Останні три тижні затримка, або перенесення чартерних авіарейсів – тут є звичним явищем.

Найбільше затримуються рейси до курортних регіонів – Анталії, Чорногорії, Болгарії та Тунісу. 27 червня авіакомпанія Bravo випустила прес-реліз, у якому йшлося про призупинення співпраці з туроператором Oasis travel, який заборгував їй кошти за 9 виконаних авіарейсів, а це близько мільйона доларів. Відтак тисячі туристів так і не вилетіли на курорти Тунісу, а кількасот не змогли вчасно дістатися України. Лише втручання уряду змогло врегулювати ситуацію з поверненням українських туристів додому.

Якщо уважно придивитись на табло аеропортів, то уся сітка польотів авіакомпанії Bravo airways протягом останнього тижня – це суцільні затримки та відміни авіарейсів. Мінімум на 3-5 годин затримується кожен чартерний рейс. І це ще туристам пощастило, якщо справді затримка настільки. Такі ж затримки (але в меншій кількості, бо літаків у них менше) трапляються і в інших чартерних перевізників України – Anda Air, Fan Air та SkyUp. Що ж відбувається на ринку чартерних авіаперевезень та як вберегтися від цього туристам?

І головне запитання – чому в Україні на початку літа стався чартерний авіаційний колапс?

Відповідь дуже проста – Державіаслужба, яка б мала стежити за кількістю та справністю літаків авіакомпаній, що займаються чартерними перевезеннями, сьогодні цими процесами практично не займається. Основну увагу ці авіакомпанії приділяють регулярним авіарейсам, а чартерні – це ніби додаткова можливість заробити. Саме тому авіакомпанії напередодні літнього турсезону свій розклад формують так, ніби вони є великими європейськими лоукост-компаніями, у яких десятки літаків.

Час стоянки літаків в аеропорту під час літа в цих українських авіакомпаніях часто вимірюється всього кількома годинами. Чим менше часу в аеропорту – тим більше заробітку. Це золоте правило авіації. Літаки ж в українських авіакомпаній, на відміну від європейських, не нові. Кожному з літаків від 15 і більше років. І парк у авіакомпаній, що займаються чартерами, становить всього 2-3 одиниці. Замінити літак, у випадку його поломки, під час сезону практично неможливо. Бо партнери залучають свій парк, що називається, на повну. Відтак, ламається увесь розклад польотів.

І туроператори тут уже зробити нічого не можуть. Їм доводиться за свій кошт продовжувати відпочинок туристів у готелях. Хоча відпочинком це вже все можна назвати лише умовно – усі знервовані і хочуть якнайскоріше потрапити додому. Інша частина туристів, яким затримують рейси, в усьому звинувачує своє агентство, де купували путівку. А вже представники агентства обривають телефони туроператора, запитуючи про ймовірність вильоту чартера. Відтак українські туроператори мають негативний імідж у туристів, які особливо не розбираються у справжніх причинах зриву їх відпочинку. Десятки тисяч українських туристів у червні мали проблеми із затримками авіарейсів в Україні.

За компенсацією свого зіпсованого відпочинку, туристи, звісно, приходять до офісу турагентств. Саме з ними у туриста договір на туристичне обслуговування. Але у цьому договорі є одна суттєва деталь – за авіапереліт відповідальність лежить не на туроператорі (від якого і виступає турагент), а на авіакомпанії. Звісно, турист може позиватися до суду щодо відшкодування моральних збитків (а у більшості випадків – це ще й суттєве скорочення самого відпочинку, за який вже заплачено кошти) за зіпсований відпочинок і на авіакомпанію. Тільки якщо з туроператором можна якось домовитись про компенсацію у вигляді безкоштовної екскурсії, або знижки на наступну поїздку, то у випадку із авіакомпанією, туристу, як кажуть, нічого “не світить”. Авіакомпанії кожного разу знаходять “технічні причини”, аби пояснити затримки, або навіть відміну авіарейсів. Завдяки цим “поясненням” авіакомпанії кожного разу уміло виходять “сухими із води”, коли на них подають скарги потерпілі туристи.

На відміну, від країн Євросоюзу і навіть Росії, в Україні авіакомпанії не повинні мати резервний літак для здійснення чартерних рейсів у випадку, коли один з літаків вийшов з ладу. Таке правило “забули” записати до Положення про здійснення чартерних авіарейсів в Україні. Саме тому в Україні авіакомпаніям можна здійснювати чартерні авіаперевезення з двома і навіть одним літаком.

Що ж робити туристам?

По-перше, добре читати договір на туристичне обслуговування. З якого зрозуміло, що ви практично безправні у випадку затримки авіарейсу. Безумовно, вам повинні після 4 годин затримки дати воду та бутерброд. А якщо затримка понад 8 годин, то забезпечити і готель, якщо приміром, аеропорт вильоту не співпадає з місцем вашого проживання. Але це аж ніяк не компенсує витрачені вами гроші на відпочинок, зокрема, купівлю турпакету. Адже компенсувати незаїзд до готелю вам ніхто не зобов’язаний.

Ось тому, по-друге, уважно дивіться хто є вашим туроператором і на яких авіалініях вам пропонується летіти. Якщо авіакомпанія-чартерний перевізник не має навіть сайту, де чітко вказано скільки літаків вона має, або про неї тягнеться шлейф негативу, тоді краще не згоджуватись на такий варіант. Крупні туроператори зазвичай не пропонують турпакети з вильотами авіакомпаній, які не мають достатньої кількості літаків у своєму парку. Звісно, їхні тури дорожчі, але принаймні у цьому разі у вас є більше шансів на виліт і приліт в Україну, як кажуть, згідно куплених квитків, або туристичних путівок. І нерви будуть значно спокійнішими.

Володимир Царук, Центр розвитку туризму України, спеціально для “Українського інтересу”

https://uain.press/economics/chomu-tysyacham-ukrayintsiv-psuyut-vidpochynok-turoperatory-ta-aviakompaniyi-865261