Стрімке поширення коронавірусної інфекції COVID-19 світом вцілому і Україною зокрема, певним чином змінило функціонування однієї з найважливіших сфер для населення – сфери надання адміністративних послуг.
З початку запровадження в Україні карантину та низки інших обмежувальних заходів через пандемію коронавірусу, Центри надання адміністративних послуг продовжують роботу задля задоволення потреб населення, відповідно до рішень Уряду щодо отримання адміністративних послуг за невідкладних обставин.
Незважаючи на те, що громадяни певною мірою втратили фізичний доступ до отримання багатьох адміністративних сервісів, в умовах загальнонаціонального карантину ЦНАПи змінили режим роботи, перейшовши до надання послуг дистанційно. Припинено безпосереднє консультування суб’єктами надання адміністративних послуг фізичних та юридичних осіб з питань надання адміністративних послуг. На час дії карантину консультування заявників суб’єктами надання адміністративних послуг здійснюється в телефонному режимі.
«Гарячі» лінії та Call-центри для інформування громадян діють і в ЦНАП, роз’яснювальна інформаційна кампанія проводиться на офіційних сайтах органів влади та сторінках соціальних мереж.
Позитивною в умовах обмежувальних заходів є норма закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 за якою «з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом». Таким чином, звернення за послугами, де особи обмежені певними строками, тепер відтерміновано.
За короткий час ЦНАПи та більшість органів влади, пов’язаних з наданням адміністративних послуг переорієнтували свою роботу щодо надання послуг в онлайн режимі через відповідні державні інтернет-ресурси.
Наразі, доступними онлайн є електронні послуги Міністерства юстиції України, оформлення допомоги при народження дитини та оформлення субсидії на сайті Міністерства соціальної політики, ряд екологічних та земельних послуг, за умови ідентифікації особи з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації.
В умовах карантину, невідкладні послуги в електронному вигляді розпочали приймати чергові сервісні центри МВС.
Підрозділи ДРАЦС безпосередньо приймають громадян виключно з питань державної реєстрації народження, смерті та видачі документів для підтвердження родинних стосунків з померлими для під захоронення, державної реєстрації шлюбу та розірвання шлюбу, згідно заяв, поданих до 13 березня 2020 року.
На період карантину підрозділи Державної міграційної служби обслуговують громадян за окремо встановленим графіком роботи, лише у визначених підрозділах й у виключних випадках. Тобто отримати посвідку на тимчасове чи постійне проживання для іноземців та осіб без громадянства, закордонний біометричний паспорт або ID-картку громадяни зможуть лише у разі нагальної потреби для отримання публічних, адміністративних та фінансових послуг або у зв’язку з необхідністю термінового виїзду за кордон, пов’язаною з нагальною потребою в лікуванні.
Ряд послуг, визначених законодавством надається за допомогою поштового зв’язку. Громадяни можуть залишити пакети своїх документів у спеціальних скриньках для кореспонденції на будівлях відповідних установ або направити їх на розгляд поштою з дотриманням вимог законодавства для надання таких послуг.
Водночас, громадянам варто пам’ятати, що зменшення кількості соціальних взаємодій, утримання від відвідування ЦНАП та інших надавачів послуг у період карантинних заходів без нагальної потреби, є запорукою збереження здоров’я та життя в умовах пандемії.