На столичних дорогах не на рідкість побачити скутеристів. Цей вид транспорту відносно доступний та користується чималим попитом серед молоді. Журналісти «Вечірнього Києва» дізнались в управлінні столичної патрульної поліції, що має знати кожен водій скутера аби уникнути проблем з Законом.
У поліції нагадують, що правила дорожнього руху розповсюджуються на всіх учасників дорожнього руху, серед яких і скутеристи.
Чи можна їздити на скутері без прав та техпаспорту
Відповідно до українського законодавства, скутери мають бути зареєстровані як транспортні засоби (ТЗ), а водії повинні мати при собі посвідчення водія.
«Більшість водіїв керують скутерами лише з документами від заводу виробника. При цьому, вони думають, що мопед не потребує реєстрації в сервісному центрі МВС, тому, що для керування на ньому наче б то не потрібно посвідчення водія та страхового полісу. Однак, така думка є хибною! Відповідно до п. 2.1 Правил дорожнього руху України (ПДР) водій механічного ТЗ (транспортного засобу) , у даному випадку скутеру чи мопеду повинен мати при собі посвідчення водія на право керування ТЗ відповідної категорії, реєстраційний документ на ТЗ, поліс (сертифікат) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності», – коментує т.в.о. заступника начальника відділу пресслужби ДПП у м. Києві Роман Мартинюк.
Відповідно до п. 2.13 ПДР право керувати ТЗ може бути надано особам , які керують мототранспортними засобами і мотоколясками (категорії А1, А) – з 16-річного віку.
Важливо й те, щоб вказані документи ТЗ мали категорію «механічний». Законодавством розмежовані поняття «механічний транспортний засіб» та «транспортний засіб». Різниця між ними полягає у наявності двигуна внутрішнього згорання, а також потужності електродвигуна.
До якої категорії відноситься скутер
До транспортних засобів категорії А1 належать скутери/мопеди, моторолери та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун з робочим об’ємом до 50 куб. см або електродвигун потужністю до 4 кВт.
До категорії А належать мотоцикли та інші двоколісні ТЗ, які мають двигун з робочим об’ємом 50 куб. см або електродвигун потужністю 4 кВт і більше.
«Скутер з електродвигуном потужністю 3-4 кВт буде включений в категорію «А1». Оскільки вони відносяться до механічних ТЗ. Для управління цією категорій ТЗ знадобиться дозвіл», – підкреслює Роман Мартинюк.
Правоохоронці зауважують, що водіїв скутерів (мопедів) найчастіше зупиняють за порушення правил дорожнього руху.
«Патрульні мають 10 підстав для зупинки транспортного засобу, які зазначені в ст. 35 Закону України “Про Національну поліцію”. Проте, однією з найголовніших — порушення ПДР. Також, відсутність номерного знаку та великий багаж, який перевозять на скутері.
Наприклад килим, чи якусь велетенську валізу. Тому ми ще раз нагадуємо, скутер – не вантажівка, що б на ньому перевозити великогабаритні речі. Це може бути небезпечно», – наголошує Мартинюк.
Далі цікавіше. Які суми штрафів доведеться платити?
• Згідно з ч. 2 ст. 126 КУпАП керування ТЗ людиною, яка не має права керувати передбачає штраф в розмірі 510 грн.
• Відповідно до ч.6 ст.121 КУпАП керування водієм ТЗ, не зареєстрованим в установленому порядку, передбачає штрафу в розмірі 170 грн. При цьому, можливе затримання ТЗ, тобто штрафмайданчик (ст.265-2 КУпАП).
• За повторне протягом року вчинення цього порушення передбачає штраф в розмірі 255 грн. або громадські роботи на строк від 30 до 40 годин, з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого (ч.7 ст.121 КУпАП). При повторному порушенні рішення приймає вже суд, однак скутер затримується у будь-якому випадку до вирішення справи у суді.