Це найстаріший вцілілий екземпляр літака серії ЯК-40, побудований у 1968 році, повідомляє “Вечірній Київ”.
ЯК-40 — це перший у світі тримоторний реактивний літак, спеціально спроєктований для місцевих авіаліній. Салон було розраховано на 24 пасажири — така собі маршрутка свого часу.
Під бортовим номером СРСР-87 683 ЯК-40 використовували спочатку у Кіровоградській школі вищої льотної підготовки для навчання екіпажів. На той момент виробництво літака тільки розпочалося, і необхідно було навчати льотчиків.
Цікаво, що борт СРСР-87 683 передали до Києва у 1971 році, де його також використовували для тренування курсантів на полігоні аеродромної техніки Київського інституту цивільної авіації (зараз НАУ).
У 1989 році літак списали через зношеність. Багато років Як-40 стояв всього за 500 метрів від території Державного музею авіації імені. Проте, щоб перевезти на оті пів кілометра від фюзеляжу довелося відстикувати крило та кіль.
«У жовтні 2020 року музей його отримав і почав реставрацію. За теплої погоди реставратори встигли закінчити підготовчі роботи зовні літака, відновили пошкоджені елементи, нанесли попередній шар ґрунтовки і повністю підготовили літак до нанесення оригінальної лівреї», — розповіли «Вечірньому Києву» у музеї авіації.
Взимку почались роботи в салоні літака. Повністю відновили панель приладів, йде робота по відновленню освітлення в салоні та реставрація панелей салону.
Після реставрації літак отримає ліврею радянського «Аерофлоту», в якій літали Як-40 перших років експлуатації.
Паралельно із ремонтом «літаючої маршрутки» у музеї реставрують один з найкращих свого часу серійних фронтових реактивних бомбардувальників Іл-28. Самі працівники музею порівняли свою роботу зі складанням конструктора «лего», бо літак практично розібрали на деталі і заново складають.
Побачити результати реконструкції обох літаків можна буде через декілька місяців.
А наразі киян і гостей міста запрошують оглянути експозицію, що потрапила у в рейтинг 20-ти найкращих авіаційних музеїв світу за версією телеканалу CNN. Зайнявши 12-ту сходинку.
Цікаво, що київський музей є наймолодшим і водночас найбільшим історико-технічним музеєм нашої країни. Він був створений в 2003 році до 100-ліття світової авіації. Розташований на території колишньої навчально-авіаційної бази (УАТБ) КІІЦА (нині НАУ), а приписані до неї літаки стали ядром його колекції. Втім, почавшись всього з 30 бортів, сьогодні в експозиції музею понад 70 літаків і вертольотів.