Микола Томенко: “7 чудес України” без бюджетних грошей. Про успішний проєкт і “крадіжку” ідей

29 Вересня 2025 12:18

Днями прочитав про онлайн-презентацію очільників Міністерства культури і стратегічних комунікацій про те, як вони планують витратити МІЛЬЯРДИ бюджетних гривень на фільми про нашу героїчну історію, унікальну культуру, неповторну природу й невмирущі народні традиції.

І вирішив нагадати, як наша команда Фонду «Рідна країна» робила це протягом останніх майже 20 років БЕЗ ЖОДНОЇ ГРИВНІ бюджетних грошей і без ЖОДНОЇ ПІДТРИМКИ урядових структур.

Отож ми придумали проект «7 ЧУДЕС УКРАЇНИ», як механізм презентації для українців та світу нашого історико-архітектурного, культурного, природного, а отже і туристичного потенціалу ще в 2007 році.

За цей період було проведено такі етапи нашої загальнонаціональної акції:

«7 ІСТОРИКО-АРХІТЕКТУРНИХ ЧУДЕС УКРАЇНИ» (2007);

«7 ПРИРОДНИХ ЧУДЕС УКРАЇНИ» (2008);

«7 ЧУДЕС УКРАЇНИ: ЗАМКИ, ФОРТЕЦІ, ПАЛАЦИ» (2010);

«7 ЧУДЕС КИЄВА» (2013);

«7 ЧУДЕС УКРАЇНИ: ІСТОРИЧНІ МІСТА та МІСТЕЧКА» (2016).

За результати презентацій обʼєктів та голосування всіх охочих і 100 експертів були визначені переможці та спецномінанти, про яких було відзнято 50 ФІЛЬМІВ.

Ці 50 фільмів показали ДЕСЯТКИ загальнонаціональних та регіональних каналів України. Щоправда є один нюанс – так звані олігархічні канали та їх круті менеджери, які тоді запрошували на свої теле-шоу переважно московських «зірок», демонстрували наші фільми або в нічний або в супер-ранковий час, бо глядачам це … «не дуже цікаво».

(Принагідно зауважу, що право показу наших 50 фільмів ми надавало ВСІМ без винятку каналам БЕЗОПЛАТНО).

По факту, після конкурсу та показу фільмів, відвідуваність наших переможців зросла в ГЕОМЕТРИЧНІЙ ПРОГРЕСІЇ. Ба більше, зʼявилася ціла індустрія довкола «7 ЧУДЕС УКРАЇНИ»: проводилася місцеві конкурси та знімалися фільми під нашим брендом, випускалася сувенірна продукція, зʼявилися туристичні маршрути, шкільні та бібліотечні презентації й уроки, спеціальні монети …

Щоправда про це у НАС – ВЛАСНИКІВ БРЕНДУ і АВТОРСЬКОГО ПРАВА ніхто не запитував і нічого не погоджував. Цікаво, що наш бренд «7 ЧУДЕС УКРАЇНИ» КРАЛИ навіть міністри, які на бюджетні кошти видавали сувенірну друковану продукцію зі своїми передмовами та фото.

Але ми не подали до суду ЖОДНОГО РАЗУ, бо тішилися, що хай і так , але ж…ПОПУЛЯРИЗУЄМО нашу рідну УКРАЇНУ.

Проте, відзначу канал ICTV, який незмінно і послідовно підтримував увесь час наш проект і УКРПОШТУ, яка ще в досмілянський період, погодила з нами і випустила поштові марки та конверти із циклу «7 чудес України».

До речі.

В 2007-2011 році відбувався ВСЕСВІТНІЙ конкурс «7 нових ЧУДЕС ПРИРОДИ» і ми запропонували Уряду взяти участь у ньому. Після традиційної відмови наша команда ЗАПЛАТИЛА внесок та організувала за власні кошти промоцію для біосферного заповідника «АСКАНІЯ-НОВА», в результаті якої він із 450 учасників потрапив до 77 кращих обʼєктів світової природної спадщини.

І трішки про сьогоднішній стан речей.

Під час війни колишні та нинішні чиновники щоденно твердять, що вони від дня свого народження вболівали за українську історію, культуру і мову. Особлива любов до України у них прокидається після появи бюджетних грошей на пропагування та підтримку цінностей Українського світу. Біда, щоб не сказати трагедія, в тому, що нині освоюють ці бюджетні гроші ті, хто вчора розповідав та знімав фільми про… «придуркуватих і кумедних українців-малоросів».

А ми вже котрий рік безуспішно пропонуємо підтримати зйомки нашого чергового циклу фільмів «7 ЧУДЕС УКРАЇНИ: малі батьківщини великих українців».