Сьогодні, з нагоди Дня Конституції України, владці різного штибу будуть вітати народ зі святом і переконувати, що зранку до ночі читають, виконують та шанують наш рідний Основний Закон України.
Я ж принагідно хочу привернути Вашу увагу до деяких найважливіших проблем ТРИВАЛОГО і ЦИНІЧНОГО нехтування владою КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ.
- КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ.
Конституційний Суд України є органом конституційної юрисдикції, який забезпечує верховенство Конституції, вирішує питанння про відповідність Конституції законів тощо
З 15 травня 2022 року ДОСІ не обрано Голову Конституційного суду України та відсутні 5 із 18 суддів цього найважливішого інституту конституційної юрисдикції (3 від ВР та 2 від зʼїзду суддів).
- ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ.
Відновлення ПАРЛАМЕНТСЬКО-ПРЕЗИДЕНТСЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ від 22 лютого 2014 року ДОСІ не знайшло правового узаконення механізму створення, діяльності та відповідальності головних інститутів такої форми державного правління – ПАРЛАМЕНТСЬКОЇ КОАЛІЦІЇ та відповідно ПАРЛАМЕНТСЬКОЇ ОПОЗИЦІЇ.
- КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ.
З моменту обрання Премʼєр-Міністра України Дениса Шмигаля та його уряду, тобто з 4 березня 2020 року, Верховної Радою ДОСІ не схвалено Програму діяльності цього Уряду.
- ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ.
В період президенства Петра Порошенка, а особливо за каденції Володимира Зеленського, стало нормою НЕХТУВАННЯ вимогою статті 94 Конституції України про 15-денний термін для підписання або ветування законів, ухвалених ВР та направлених на підпис Президенту.
Для прикладу, Закон про обмеження ввезення видавничої продукції з Росії та Білорусі під тиском громадськості був підписаний через ОДИН РІК і ДВА ДНІ з моменту офіційного направлення ВР. Закон про зміни у регулюванні містобудівної діяльності направлено на підпис Президенту 19 грудня 2022 року і ДОСІ не підписано або ветовано…
- МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ.
З часу ухвалення нового Закону про Всукраїнський референдум від 6 листопада 2012 року (в період діяльності президента Віктора Януковича) було вилучено правовий механізм проведення місцевих референдумів в Україні. ДОСІ можливість проведення місцевого референдуму не узаконено.
Нагадаю також, що розрекламована реформа децентралізації загалом була проведена без внесення відповідних змін до Розділу XI Конституції України «Місцеве самоврядування».
- РЕВІЗІЯ світоглядних норм КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ.
Ще однією конституційною загрозою є спроби шляхом внесення змін до Законів нівелювати або фактично ліквідувати приписи Основного Закону. Так останнім часто було внесено кілька закопроектів, в тому числі президентський, щодо узаконення множинного (подвійного) громадянства в Україні, що прямо суперечить вимогам статті 4 Конституції України про єдине громадянство. Щоб унеможливити порушення Конституції 99 депутатів підготували подання до Конституційного суду України, справу щодо якого вже розпочато. На жаль, це не перша спроба тихого і незаконного переписування Основного Закону країни.
Я вже не згадую ганебних змін Конституції від 2 червня 2016 року, які всупереч принципам СОЦІАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ, закріплених у статті 1 Конституції та розтлумачених у низці інших статтей, про ОСОБЛИВі зарплати та пенсії суддям України.
- ВІДМОВА від ВИБОРЧИХ ОБІЦЯНОК щодо КОНСТИТУЦІЙНИХ ЗМІН.
Після голосування у першому читанні влада забула про свої законопроекти щодо скорочення складу Верховної Ради до 300 депутатів та ліквідації адвокатської монополії.
ВИСНОВОК.
Звісно я свідомий того, що з моменту введення воєнного стану зміни до Конституції неможливі. Проте у попередньої влади та у влади нинішньої було чимало часу, щоб виконати свої конституційні обіцянки.
Проте найголовніше інше:
нині вкрай важливо ЗАБЕЗПЕЧИТИ ухвалення КОНСТИТУЦІЙНИХ ЗАКОНІВ і такій діяльності наявність воєнного стану не заважає та найважливіше – неухильно ДОТРИМУВАТИСЯ норм діючої КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ.
ЗІ СВЯТОМ ВАС, але без пафосу і лицемірства!