«Київський торт» – смачна помилка кухаря, неофіційний символ Києва. Щодня тисячі туристів і гостей столиці, від’їжджаючи з Києва, беруть із собою частинку української культури – «Київський торт». Цей витвір мистецтва люблять, як дорослі, так і діти. Але майже ніхто не знає історію виникнення цього шедевру, символу нашої столиці.
Існує декілька цікавих історій створення «смачного дива». Одна цікава легенда говорить про те, що торт нібито з’явився на фабриці ім. Карла Маркса (сьогодні – Київська кондитерська фабрика Roshen) в 1956 році від помилки кондитерів. Готуючи масу з яєчного білка для бісквіту кондитери забули покласти суміш у холодильну камеру. Таким чином, наступного дня начальник бісквітного цеху Костянтин Петренко за допомогою 17-річної помічниці кондитера Надії Чорногор, щоб приховати помилку колег, на свій страх і ризик переклав застиглі білкові коржі масляним кремом, посипав ванільною пудрою та прикрасив поверхню квітковим орнаментом. Так і з’явився улюблений киянами торт, що став візитною карткою Києва.
Хоча, насправді, це просто красива легенда. Кондитери цілеспрямовано працювали над винаходом незвичайного рецепта. А винайти його вдалося в 1956 р. Запатентували винахід лише у 1973 році.
Цікаво зазначити, що «Київський торт» був одним з подарунків від Української РСР Леоніду Брежнєву на 70-річчя. Це був справжній шедевр, що складався з трьох ярусів і 70 коржів, а важив він понад п’ять кілограмів. Генсекові подарунок припав до душі, і він неодноразово просив своїх кухарів повторити цю «смакоту».
Зазначимо, що докладний оригінальний рецепт на Київській фабриці і досі тримають у таємниці.
Протягом тривалого часу рецептура торта змінювалась. Так, у перші торти входили справжні горіхи кеш’ю. Адже, в середині 50-х років між СРСР та Індією були досить міцні дружні відносини, і ці горіхи закуповувалися для нашої країни у великих кількостях. З часом пільгові індійські поставки припинилися, і кеш’ю став занадто дорогим інгредієнтом. Ось тоді-то їх і замінили в «Київському торті» на фундук. Але і він, у свою чергу, теж виявився не по кишені для хлібобулочного комбінату, і вони стали використовувати більш дешевий – арахіс.
Зміни торкнулися і дизайну упаковки. Замість знакової для старшого покоління емблеми міста – пішохідного мосту, що веде з Подолу на Труханів острів – з’явилися листя каштанів.
Сьогодні під брендом «Київський торт» працює безліч хлібокомбінатів столиці України і купити його можна практично в кожному супермаркеті.