Столична підземка почала позбавлятися від жетонів і переводити пасажирів на електронну оплату проїзду. У Київраді вже обговорюють можливість підвищення вартості проїзду в метро до 3,5 гривень, але кажуть, що на такий крок підуть лише після парламентських виборів. Редакція Сегодня.ua дізналася у городян, що вони думають про майбутнє подорожчання проїзду в київській підземці.
Лаврентій Царук, юрист, громадський активіст
“Не можна мовчки погоджуватися із запланованим київськими властями підняттям тарифу на проїзд у Київському метрополітені, обґрунтованому лише збитковістю комунального підприємства. Адже не потрібно бути великим фахівцем, щоб розуміти, що в структурі київських комунальних підприємств з багатомільйонними оборотами заховані величезні корупційні схеми і колосальні неефективні витрати.
Один КП “Київпарксервіс” здатний, за оцінками фахівців, приносити в міську казну чверть мільярда гривень доходу, на початку 2014 року на все місто “волав” до Київради про свою збитковість і просив грошей на зарплати. Упевнений, що така ж ситуація по всіх інших комунальних підприємствах міста. У Києві вже чотири місяці нова влада, але в цьому напрямку нічого не робиться.
Нам потрібен чесний аудит усіх комунальних тарифів, і не тільки метрополітену. Після отримання цих даних потрібно думати, як скорочувати злодійство і безглузде марнотратство грошей киян. Адже очевидно, що за рахунок однієї лише економії можливо досягти скорочення витрат, а значить менше підвищувати ціни.
Погано, що замість чогось нового повертаються старі схеми. Найкращий засіб проти цього – гласність і наша боротьба за те, щоб чиновники виконували свої власні закони”.
Тетяна Швець, вчителька
“Я вважаю, що це правильний крок. Тому що не може проїзд коштувати настільки дешево, як зараз. Це дуже непопулярний захід, я розумію, але абсолютно виправданий. Навіть не знаю, чому ще. Я розумію, що так правильно і все.
На жаль зарплати не зростають, тому народ і бурчить. А з іншого боку, ну доведеться економити на чомусь (як зараз кажуть, не з’їси шоколадку, не вип’єш пива, чашку кави і т.д., коли збирають на АТО). По гаманцю подорожчання вдарить рівно на ту суму, на яку підвищать. Значить доведеться заробляти більше, ніж зараз, щоб не ходити пішки”.
Сніжана Скляревська, телеведуча
“Метро – це основна артерія міста для більшості населення. Оскільки в країні криза, курс долара піднявся на 40%, а зарплат немає, це буде трагедія для населення. Віддавати чверть мінімальної зарплати за проїзд у метро – це занадто. Не для цього стояв Майдан, щоб і так бідне населення країни (яке превалює) повністю обібрати”.
Владислава Осьмак, києвознавець, громадський діяч
“Багато киян живуть від зарплати до зарплати. По собі можу сказати, що подорожчання проїзду вдарить по гаманцю. Особливо незручності ми відчуємо взимку, коли в період снігопадів (а ми вже маємо такий досвід), метро – це єдиний вид транспорту, який працює безперебійно.
Оскільки я ще займаюся екскурсіями, то можу сказати, що зараз туристичний бізнес перебуває в жалюгідному стані. Тут грошей майже неможливо заробити. Величезний пласт – близько 80% – туристів, а це переважно були туристи з Росії, перестали їздити в Україну і, зокрема, до Києва. З урахуванням цього факту особисто я на собі відчую подорожчання проїзду в метро.
З іншого боку, проїзд у метро не може коштувати настільки дешево, як він коштує зараз. Однак підвищення вартості проїзду зовсім не означає, що гроші підуть на поліпшення і модернізацію, наприклад, рухомого складу.
Водночас, якщо провести прозорий аудит і направити частину коштів, виручених від подорожчання проїзду в метро, на його модернізацію, то я не маю нічого проти підняття тарифів”.
Олександр Сергієнко, директор аналітико-дослідницького центру “Інститут міста”
“Підвищення вартості проїзду в метро пов’язано з тим, що державний бюджет не компенсує проїзд пільговиків. А у нас їх від 2 до 3 десятків різних видів. Кожен третій не платить за проїзд. Якби не це, питання підвищення вартості проїзду взагалі не стояло б.
Але потрібно враховувати, що метро – це високотехнологічний вид транспорту, який вимагає відповідного догляду. Якщо метро не отримує достатньо обігових коштів, воно починає економити. А це вже загрожує небезпекою для пасажирів.
Перше, що потрібно зробити – це переглянути категорії пільговиків. Наприклад, безкоштовний проїзд міліціонерів і співробітників СБУ. Чому він у нас є? По-друге, потрібно переходити до електронного обліку пільговиків, тоді для звітності буде зрозуміло, скільки їх проїжджає. Для цього і потрібні електронні квитки.
Від подорожчання проїзду постраждають, насамперед, студенти. На пенсіонерах це ніяк не відіб’ється – у них як був безкоштовний проїзд, так і залишиться. А ті, хто заробляє добре, ті або не їздять в метро, або не відчують на собі подорожчання. В разі підняття вартості проїзду можуть постраждати люди з низькими заробітними платами. Однак потрібно враховувати, що українці здатні пристосовуватися до всього, тому я не виключаю, що багато хто просто відмовиться від метро і пересяде на інший вид транспорту”.