Не секрет, що в містах-мілліонниках проблем з паркуванням менше не стає, однак це не дає права повсякденно порушувати ПДР.
У цей момент автомобілів стільки, що немає місця для пішоходів, а зелені насадження у дворах практично знищені. Машинами забиті і двори, і паркінги, і стоянки. У результаті процес паркування перетворився в змагання з кмітливості: на які тільки хитрощі не йдуть водії, щоб хоч десь пристроїти залізного коня! Кинуті як-попало автомобілі, природно, викликають роздратування і у пішоходів, і в інших водіїв, і конфліктом, пов’язаним з паркуванням, сьогодні нікого не здивуєш. То один водій загородив дорогу іншому і той щоб відомстити спускає колеса або дряпає слово з трьох букв на кузові, то пішохід, якому припаркований автомобіль не залишив місця для проходу, дратівливо пинає бампер, то бабуся, щоб відомстити за прим’ятий улюблений газон під вікнами вихлюпує на автомобіль-порушник цебро з помиями…. Ці картини сьогодні є щоденністю. І начебто б водії не проти ставити автомобілі на стоянки або в гаражі, але існуючі в дефіциті, а нові дотепер будувати не почали, та й ніде. У майбутньому з ростом автопарку, ситуація буде лише збільшуватися — навіть незважаючи на кризу, країна поповнюється щорічно 150-200 тисячами машин.
Більше того, паркуватися де потрапило в нашій країні просто небезпечно – сусіди-доброзичливці можуть облити машину кислотою або взагалі підпалити весь двір.
Але й у нинішніх екстремальних умовах паркуватися і не конфліктувати цілком можна. От тільки потрібно дотримувати кілька простих правил, прописаних, до речі, у ст. 15 ПДР: не ставити авто біля зебри і зупинках суспільного транспорту, не захаращувати виїзд і прохід пішоходам, не ставити машину перед/за поворотом і на ньому. Відповідальність за порушення — від штрафу в розмірі 255-680 грн., до суспільних робіт строком від 30 до 40 годин. Однак, як показує практика, одними тільки штрафами наших людей не залякаєш. Потрібно звертатися до свідомості. Розглянемо вісім прикладів з життя про те, як не можна паркуватися.
На тротуарі не паркуватися
У правилах дорожнього руху написане, що паркування на тротуарах заборонене. Але для легкових автомобілів і мотоциклів є виключення: їх можна ставити на краю тротуарів, але для руху пішоходів повинно залишатися як мінімум 2 метра.
На жаль, ситуація з паркуванням у містах настільки сумна, що навіть на офіційних паркуваннях (із синьої розміткою, що відповідає знаком і парковщиком, що збирають гроші) згадана вище вимога простору для руху людей дотримується не завжди. Співробітники ж ДАІ з рулеткою по тротуарах не ходять — усі прекрасно розуміють, що поставити автомобіль більше нікуди. Однак це зовсім не означає, що права пішоходів потрібно ігнорувати — виходячи з автомобіля, переконайтеся в тому, що залишається вільне місце для безперешкодного проходу як мінімум двох людей, що йдуть один одному назустріч (хоча б 1,5 метра простору).
Блокування ж проходу може закінчитися для автомобіля і його власника неприємностями. Наприклад, пішохід може ненавмисно зачепити машину візком, кульком або сумкою, залишивши подряпини на дверях. Або минаючий повз “народний месник” свідомо рушиться ногою по бамперу або дверях машини.
Зебру на загороджувати
Крім того, що такі автомобілісти створюють для пішоходів перешкоди (автомобіль потрібно обходити), так ще й вони загрожують безпеці дорожнього руху – що виходить з-за припаркованого на зебрі автомобіля може не побачити лихач, який проноситься повз. До речі, з цієї ж причини не можна ставити автомобілі не тільки на самому переході, а й біля нього – згідно з правилами дорожнього руху, від 10 м від пішохідного переходу з обох сторін.
Є небезпека для пішоходів і біля зупинок суспільного транспорту, де також часто люблять паркуватися водії — заборонено зупинятися ближче 30 м від посадкових майданчиків. На ділі ж, за особистими спостереженнями, офіційні паркування нерідко намальовані вже через 5-10 метрів від офіційних зупинок. Цікаво, що у випадку ДТП з цієї причини (наприклад, здавав назад і зачепив стоячого на зупинці пішохода), довести провину парковщика (не допоміг виїхати) неможливо — законом їх робота взагалі не регламентована (тільки указами адміністрацій).
Одне місце – одна машина
Логіку водіїв, які на офіційному паркінгу ставлять машини таким чином, що займають відразу 2-3 місця, зрозуміти складно. Тим часом, часто саме цього одного місця, яке зайняв “крутий мужик” на іномарці і не вистачає, особливо‚ вихідного дня на паркуванні біля торгово-розважального центру. Чисто теоретично, такого водія можуть притягти до відповідальності за невиконання вимог розмітки, але, зрозуміла річ, ніхто зі співробітників ДАІ такими дріб’язками займатися не буде.
Зате автор цих рядків 4-5 раз бачив “розбирання” між водіями саме з цієї причини, причому, у двох випадках справа дійшла до бійки.
Відзначимо, що ДТП-“cтуканчики” на паркуваннях біля супермаркету — звичайна справа. Часто через те, що один водій криво поставив машину, інші автомобілісти виїжджають, не бачачи всіх перешкод. Тому у випадку утрудненого огляду потрібно попросити когось постояти та постежити за дорогою.
Дистанцію потрібно дотримуватися
У великому місті часто доводиться паркуватися в найменші “лузи”. Особливо добре це вдається робити водіям маленьких автомобілів — заднім ходом вони нерідко умудряються стати так, що між ними і авто спереду і позаду залишається лише до 10 сантиметрів. Однак забувають при цьому, що в сусідів рівень водійської майстерності, по-перше, може бути нижче, по-друге, не у всіх авто настільки маневрені (наприклад, в “Таврій” і ВАЗів виворіт керма просто огидний — щоб запаркуватися і розпаркуватися, потрібно більше місця). Результат для людини, “піджавшої” інший автомобіль, може бути сумним — глибокі подряпини на бампері (перефарбувати його коштує $100-200).
Правда, варто відзначити, що в країнах ЄС на такі дріб’язки ніхто не обертає уваги, наприклад, прим’ятий і подряпаний бампер — прикмета авто жителя Брюсселя. Але в них і зарплати вище наших, і ціни на запчастини не такі високі.
Біля клумб не ставати
Борючись за права пішоходів на прибудинкових територіях, часто встановлюють загородження для автомобілів. Це може бути, наприклад, клумби з квітами, заборчик, пластикові конуса, металеві паркоблокери і так далі. Однак особливо нахабних водіїв це не зупиняє – вони умудряються поставити автомобіль прямо біля клумб, причому таким чином, що блокують проїзд інших машин і утрудняють рух пішоходів, у тому числі і батьків, що прогулюються з дитячими колясками. Результат – конфлікти. У тому числі нерідкі випадки ушкодження неправильно припаркованих автомобілів автомобілями, що розбушувалися пішоходами і проїжджаючими повз, рух яких також утруднений.
Особливо сильну агресію викликають водії, які забирають перешкоди, наприклад, відсувають клумби або викопують блокатор, нехай і встановлений самовільно.
Виїзд не займати
Таблички з написами начебто: “На виїзді з гаража — не паркувати”, “Виїзд з воріт – не займати” — встановлюють не даремно: у цьому місці повинен проїхати автомобіль. До речі, у ПДР чітко прописане: стоянка заборонена ближче 10 м від виїздів з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду. Водій, чий проїзд заблокований, має право подзвонити в ДАІ та викликати евакуатор.
Адже згідно з п. 4 Постанови КМУ №1102, якщо автомобіль суттєво заважає дорожньому руху, його спокійно можуть забрати. Водій-порушник у цьому випадку потім буде довго визволяти автомобіль зі штрафплощадки, попередньо заплативши штраф (255-340 грн.), а після цього і за послуги самого майданчика по зберіганню автомобіля — 260 грн. у добу. Практика показує, що дешевше, чим за 1 тисячу гривень, і швидше, чим за три дні за часом, визволити авто не вдається. Так що радимо бути особливо уважними, навіть якщо гараж і виглядає занедбаним.
Стежте за дверима
Ще одне часте порушення пов’язане з технікою паркування. Часто водії ставлять свій автомобіль занадто близько до сусіднього і блокують вхід/вихід іншому автомобілістові, який просто не може відкрити дверей. Або відкриває їх, але при цьому залишає “відбитки” водійських дверей на кузові близстоячого автомобіля – усунути таку подряпину з вм’ятиною на СТО коштує порядку 3 тис. грн., а водій, що зашкодив у такий спосіб чужий автомобіль, звичайно з місця такого ДТП їде.
Особливо уважним потрібно бути при паркуванні біля автомобілів з кузовом купе: щоб вийти з нього, водій повинен розгорнути двері на 20—30% ширше, чим у седана або хетчбека.
До речі, дотримуйтесь обережності і виходячи з автомобіля при паркуванні біля узбіччя. Правила вимагають, щоб ви переконалися в тому, що не створюєте перешкоди іншим автомобілям.
Поважайте інших водіїв
Водіїв, які ставлять автомобілі з порушеннями правил, у народі нерідко порівнюють з представниками загону парнокопитних (від свині до козла і оленя). На всіляких інтернет-форумах от уже кілька років навіть конкурс проходить за назвою “Я паркуюсь, як олень”: “лауреатів” фотографують і кладуть їм під двірники листики з зображенням цієї рогатої тварини. Усіх переможців поєднує одне — небажання зважати на інтереси інших учасників дорожнього руху, мовляв, “я став, а ти роби що хочеш: або обходи, або об’їдь, або стій на місці, поки я не прийду”.
Правда, у ряді випадків водії створюють перешкоди іншим ненавмисно – просто при паркуванні не оцінили правильно ситуацію, наприклад, вийшов начебто б на “хвилинку” і піджав іншого без поганих думок, але справи затримали на півгодини. Вийшов, а там водій заблокованого автомобіля вже дійшов до стану сказу (він, виявляється, уже 25 хвилин чекає).
Для запобігання подібних ситуацій рекомендуємо залишати під лобовим склом свої контакти, наприклад, записку з номером телефону або візитку — якщо авто заважає, вас наберуть і попросять від’їхати. На стоянках, до речі, часто просять просто не ставити авто на ручник: щоб машина не покотилася, під колесо підкладають камінь, який якщо буде потреба забирають і відкочують авто убік.
І наостанку – паркуйтесь обережніше! По оцінці страховиків, у США розбивають близько шести мільйонів машин, з них більше мільйона – на паркуванні.