В Україні дорогі авіаквитки через неадекватне управління – перевізники

1 Серпня 2015 09:20
radiosvoboda.org

radiosvoboda.org

Київ – Літати з українськими авіакомпаніями – набагато дорожче, ніж з європейськими, через відсутність конкуренції на ринку пального, дорогі послуги аеропортів та бюрократію. Це визнають і експерти, й самі перевізники. Зокрема, в українських авіакомпаніях обурюються тим, що в них забирають право на рейси, які вони не використовують в останні місяці, а в наданні нових рейсів – відмовляють. У Державіаслужбі це пояснюють вимогами закону. Тим часом президент і уряд анонсують дерегуляцію у сфері авіаперевезень.

Державіаслужба має намір призупинити дозволи на рейси з Вінниці до Варшави, з Одеси до Тель-Авіва, з Києва і Дніпропетровська до Москви та на інші напрямки окремим авіаперевізникам через те, що вони не літали цими маршрутами більше року. За такі рекомендаціїпроголосувала більшість членів комісії Державіаслужби.

Остаточне рішення про те, чи забирати право на польоти, ухвалюватиме особисто голова Державіаслужби Денис Антонюк, пояснила його помічниця Наталія Терлецька.

Водночас кілька компаній, що подавали заявки на нові рейси, можуть їх не отримати: представники Державіаслужби заявили комісії, що перевізники подали не всі необхідні документи. Комісія порекомендувала Денису Антонюку відмовити і найбільшому авіаперевізникові в державі – компанії «Міжнародні авіалінії України», який претендував на додаткові рейси до Італії. Цей напрямок завантажений і вільного часу у цих повітряних ліній немає, пояснюють у Державіаслужбі, додаючи, що в разі появи місця в транспортних коридорах на Італію – рішення можуть переглянути.

Зрештою компанії UTAIR, «Середземноморські авіалінії» та інші перевізники назвали роботу Державіаслужби непрозорою, розподіл рейсів – несправедливим, і покинули засідання. Державіаслужба, зі свого боку, порекомендувала їм подавати заявки на рейси повторно.

Авіаквитки є дорогими через неякісне управління галуззю – експерти

Українські авіакомпанії навмисне усувають від вигідних маршрутів на користь окремих авіаперевізників, причому це відбувається всупереч наміру президента зробити ринок авіаперельотів прозорим, заявив Радіо Свобода голова Асоціації підприємств авіаційної галузі України Микола Марченко.

«Зараз президент Петро Порошенко поставив Міністерству інфраструктури завдання: спростити авіаперевізникам доступ до маршрутів. Однак 30 липня комісія Державіаслужби продемонструвала на своєму засіданні, що маршрути, які не використовували 12 місяців – забирають, попри те, що їх не використовували через бойові дії та складну економічну ситуацію в державі. Нові ж маршрути не дають з формальних приводів, через нібито відсутність документів. Водночас пріоритет отримують рейси МАУ», – стверджує Марченко.

Натомість у юридичному відділі Мінінфраструктури Радіо Свобода запевнили: МАУ чи якась інша авіакомпанія не має пріоритету перед іншими. Як приклад посадовці наводять те, що цьому перевізникові не дали додаткового рейсу до Італії. Що ж до напрямків, в яких певні перевізники домінують – ідеться про міжнародні вимоги безпеки, яким одні авіакомпанії відповідають, а інші – ні, стверджують юристи міністерства.

Між тим, непрозорий розподіл маршрутів між авіакомпаніями впливає не лише на прибутки цієї галузі, а й на ціну квитків для українців, яка є вищою за розцінки всередині ЄС, запевняє Микола Марченко. За його словами, держава має мінімізувати контроль у галузі: регулювати лише питання сертифікації авіакомпаній та безпеки перельотів, а все інше має вирішувати сам перевізник.

Ціни високі – бо нема конкуренції. Мають бути пільги на ввезення літаків і обладнання, дешевше паливо, знижки в аеропортах

«Ціни високі – бо нема конкуренції. Мають бути пільги на ввезення літаків і обладнання, дешевше паливо, знижки в аеропортах. Тут я підтримую вимоги, які висуває МАУ. Але знижки і пільги мають бути для всіх перевізників, а не для деяких», – підсумовує Марченко.

Повітряні лінії в Україні розподіляються недостатньо прозоро, а самі авіаквитки – є набагато дорожчими, ніж у ЄС через низку причин, наголошує у коментарі Радіо Свобода директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. Водночас аналітик визнає, що Мінінфраструктури намагається розв’язати ці дві проблеми.

Причини дорожнечі квитків – мала конкуренція, дороге пальне від одного постачальника і високі портові збори в аеропортах

«Розподіл далекий від оптимального. Про це говорять оператори, і міністерство інфраструктури активно працюють над виробленням нового порядку. Але, за його офіційною статистикою, до 30% рейсів не використовуються через складну ситуацію в Україні. Причини дорожнечі квитків – мала конкуренція, дороге пальне від одного постачальника і високі портові збори в аеропортах», – каже Сергій Вовк.

Посадовці Мінінфраструктури, з якими поспілкувалося «без запису» Радіо Свобода, називають схожі причини: за їхніми даними, авіаційне пальне в Україні – дорожче, ніж в країнах ЄС, бо на українському ринку недостатній рівень конкуренції. З іншого боку, чинна система регулювання авіаперевезень є забюрократизованою, а українські авіакомпанії не мають таких пільг в аеропортах ЄС, як місцеві, пояснюють посадовці.

Раніше міністр інфраструктури Андрій Пивоварський анонсував створення «відкритого неба» між Україною та ЄС, яке попервах передбачає спрощення перельотів між аеропортами Євросоюзу і Львова та Одеси.

Нині вартість бюджетних авіаквитків в європейських авіаперевізників варіюється від 15 до 120 євро з одного пасажира, натомість вартість перельоту з українськими авіакомпаніями починається приблизно від 100 євро. Між тим європейські бюджетні перевізники, які працюють в Україні – зменшують кількість рейсів, посилаючись на падіння попиту і бюрократичні перепони.

Джерело: radiosvobodа