Червень у Київському муніципальному академічному театрі опери і балету для дітей та юнацтва видався багатим на нові постановки
16 та 18 червня в Артистичній вітальні театру відбудеться прем’єра вистави «Ріта» видатного італійського композитора Гаетано Доніцетті. Одноактна комічна опера з розмовними діалогами «Ріта, або Побитий чоловік» була написана (за легендою, всього лише за один тиждень) 1841 року для паризького театру «Опера Комік». Однак її прем’єра відбулася лише через дванадцять років після смерті композитора, у тому ж театрі. Вистава мала назву «Двоє чоловіків і одна жінка». Відтоді вона неодноразово ставилася різними мовами у багатьох країнах.
Спектакль продовжує завойовувати популярність і в наш час завдяки чарівній музиці, рельєфним образам і яскравому гумору. Цього разу опера звучить українською, лібрето Гюстава Ваеза переклав Анатолій Навроцький. Постановку здійснила молода команда у складі режисера Лади Шиленко, диригента Костянтина Старовицького, художниці Катерини Маркуш та хореографа Сергія Кона.
«Вистава “Ріта” – це кумедна історія про серйозні речі, – ділиться своїм задумом недавня випускниця Національної музичної академії України імені П. Чайковського Лада Шиленко. – Її персонажі – не віддалені від реального життя набундючені істоти, яких можна побачити в багатьох оперних виставах, а ми з вами. Іноді вони бувають смішними, іноді – серйозними. Герої сваряться, миряться, лякають та лякаються, тікають, бояться, командують і, звичайно ж, кохають…
Події твору перенесено в наш час. Саме це допоможе навіть недосвідченому глядачу простіше сприйняти світ музичного театру, легше подолати бар’єр його умовності, відчути красу жанру, пропустивши крізь себе почуття та емоції персонажів.
Опера – це актуально. Опера – це стильно і сучасно. Впевнена, що саме молоді постановники та виконавці зможуть продемонструвати всю філігранність та модерність оперної вистави».
Участь у постановці беруть солісти театру Дар’я Литовченко, Наталія Усатюк, Ольга Фомічова (Ріта), Дмитро Фощанка та Олександр Вознюк (Беппо), Микола Ільченко та Данило Матвієнко (Гаспар), а також квінтет дерев’яних духових інструментів симфонічного оркестру театру. Музичний керівник постановки – Сергій Голубничий.
«Ріта» – друга вистава, поставлена для показу в Артистичній вітальні театру. Першою пробою освоєння театром ще однієї (малої) сцени стала постановка опери «Бастьєн і Бастьєнна» В. А. Моцарта, здійснена режисером театру Дмитром Тодорюком у звичному сьогодні форматі ситкому (ситуаційна комедія). Це перша ситком-оперою в Україні, і вона вже здобула позитивні відгуки глядачів та преси. Два прем’єрні покази відбулися у квітні, третій можна буде подивися 2 червня.
22 червня відзначатиметься День скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні. Цього дня в Київському муніципальному академічному театрі опери і балету для дітей та юнацтва звучатимуть твори видатного французького композитора Габріеля Форе (1845 – 1924). «Я не знаю музики, яка була б більш чистою і лише музикою, за винятком, можливо, музики Моцарта», – так охарактеризував творчість свого співвітчизника композитор Артюр Онеггер.
Хор та симфонічний оркестр театру представлять прем’єру «Павани», оp. 50. Ця прозора музика, яку називають чарівливою, божественною, була створена 1887 року на слова Робера де Монтеск’є в дусі поезій Поля Верлена. Звернувшись до старовинного жанру (павана – середньовічний танець), композитор пише твір, який, з одного боку, має необхідні жанрові атрибути, але в той же час вирізняється надзвичайною просвітленістю, ясністю, спокоєм і настроює думки й почуття на гармонію. Постановниками «Павани» в Театрі опери та балету стали головний хормейстер Анжела Масленнікова та головний диригент Сергій Голубничий.
Того ж вечора у виконанні солістів, хору та симфонічного оркестру прозвучить ще один із шедеврів Ґ. Форе – «Реквієм», ре мінор (d-moll), оp. 48, сповнений щирої віри і глибокої впевненості в силі духу людини.
На завершення театрального сезону 26 та 29 червня Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва подарує маленьким глядачам нову оперну виставу «Червона Шапочка». Ця назва в його афіші не нова. Але нинішня прем’єра – особлива, адже нова опера народилася саме в цьому театрі. Автором музики і лібрето є соліст-вокаліст Роман Смоляр. 2015 року він приніс свій перший твір до рідного театру, де його прослухали й захоплено сприйняли колеги, одразу ж виявивши бажання втілити оперу на сцені.
Оскільки робота над створенням нової оперної вистави, а тим більше першопрочитання – процес тривалий і вимагає чималих фінансових вкладень, це в умовах матеріальної скрути і відтермінувало прем’єру. Цікаво, що за цей час молодий композитор встиг написати ще кілька творів для дітей, два з яких, до речі, вже успішно виконуються в концертному варіанті артистами Національної філармонії. Це опера «Цар Плаксій та Лоскотон» за казкою Василя Симоненка, а також музична казка «Фарбований лис» за мотивами відомого твору Івана Франка.
Аранжування «Червоної Шапочки» здійснив диригент театру Олексій Баженов, він же – диригент-постано
У пролозі між двома героями виникає суперечка про те, чи може дитяча опера бути актуальним мистецтвом, чи вона не здатна зацікавити сучасних юних глядачів. Актори обирають сюжет відомої і дуже популярної казки, щоб мовою оперного мистецтва переказати цю казку дітям і з їхньої реакції дізнатися, чи сподобалася вистава маленьким глядачам. Одному з акторів дістається роль Вовка, другий грає Лісоруба. Звучить увертюра – оперна казка розпочинається. Чи щось зміниться в її сюжеті? Чи цікаво буде дітлахам спостерігати за цією історією? Хто з акторів матиме рацію? Це вирішувати глядачам!
Фото Володимира Улянова
Джерело: