Початкова школа в Україні може почати працювати за новою програмою вже з 1 вересня. Якщо зміни запровадять, вчителі будуть більш вільні у регламентуванні часу для викладання тем, а школярі – більше гратимуться і займатимуться творчою діяльністю. За словами міністра освіти України, сьогодні діти вже у третьому класі втрачають інтерес до навчання. Саме тому потреба у реформуванні початкової школи стоїть дуже гостро. Tvoemisto.tv з’ясувало, які головні зміни очікують на молодші класи та чи готові львівські школи до таких нововведень.
фото: modista.org.ua
Як оновлювали програму
Старі програми для початкової школи Міністерство освіти і науки винесло на публічне обговорення на он-лайн платформі ЕдЕра у червні. Тоді усі бажаючі могли пропонувати своє бачення нової освітньої програми у коментарях на сторінці кожного предмета. За 14 днів коментарі закрили. МОН склало нову програму, відповідно до побажань користувачів. І вже 4 липня розпочався другий етап обговорення на тій же платформі. На цей раз коментували програму зі змінами.
«Між першим і другим етапом обговорення є суттєва відмінність: якщо про чинні програми користувачі залишали переважно критичні коментарі, пропозиції про зміни, то на другому етапі більшість коментарів – схвальні і вдячні. Коментатори переконалися, що їхні пропозиції враховані. Ми навіть зробили окремі таблиці врахування коментарів, які також вивішені на ЕдЕрі. Кожен може переглянути: підтримана чи відхилена його пропозиція і чому», – говорить головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН Алевтина Лотоцька.
Як зазначають у міністерстві, за два етапи обговорення користувачі залишили понад 8 тисяч пропозицій.
Що саме змінили
Загалом нововведення торкнулися усіх 14 програм для початкової школи. За даними міністерства освіти, усі оновлення – це пропозиції вчителів, експертів, викладачів та громадських активістів.
З оновлених програм вилучили пункт про обов’язкову кількість годин викладання на ту чи іншу тему. Тепер вчитель буде сам вирішувати, скільки годин, наприклад, присвячувати вивченню прийменника, а скільки – пунктуації. Головна мета цього – врахування індивідуальних особливостей дітей у класі.
Також тепер вчителям рекомендують писати з дітьми олівцем, а не ручкою. На думку міністра освіти України Лілії Гриневич, так діти не боятимуться робити помилки та будуть формувати позитивне ставлення до навчання.
Крім того, змінилося і наповнення програм предметів. Так, наприклад, у МОН зазначають, що в українській мові забрали зайву теорію. Тепер учні не будуть завчати, побудову «складних і непотрібних схем». Натомість експерти додали більше можливостей для розвитку мовлення дітей.
Програма з математики також зазнала змін. У програмах 1-2-го класів знято вимоги щодо знання напам’ять таблиць додавання та віднімання в межах 10 та в межах 20, таблиць множення та ділення. Усі ж математичні завдання учень має навчитися вирішувати на практиці, а не просто знати теорію. Як зазначають у Міносвіти, такі зміни дозволили привести програму у відповідність до вікових особливостей дітей.
На уроках англійської тепер першачки більше говоритимуть. Якщо раніше шестирічні діти мали одразу писати слова і речення, то згідно з новою програмою, перші півроку англійської вони освоюватимуть лише усний курс, вчитимуться розмовляти.
Відповідно до запроваджених інновацій зміниться і програма з фізичного виховання, трудового навчання, музики та образотворчого мистецтва. Тепер діти більше гратимуть та співатимуть, а от теорії вчитимуть менше. Крім цього, за проханнями на сайті ЕдЕра вчитель з усіма батьками зможе сам вирішити, які проекти реалізовуватимуться на уроках трудового навчання.
«Діти повинні гратися, у них має розвиватися емоційний інтелект, – упевнена Лілія Гриневич. – Сьогодні є тенденція, що дитина вже в 3 класі починає випадати з навчання. Раніше ми це спостерігали у 7-8 класі. Отже, маємо реальну кризу сьогоднішніх програм, перевантажених теоретичною інформацією».
Читайте також: Бізнес, батьки та вчителі: як змінити шкільну освіту у Львові. Відео
На чому вчитися
Наразі нових підручників із оновленою програмою навчання ще немає. Як зазначила Лілія Гриневич в ефірі «5 каналу», за той час, що лишився до вересня, вони і не з’являться. Через це вчителям доведеться ознайомлюватися з новими вимогами до процесу викладання через Інтернет.
«Найбільший виклик для нас – зробити тепер так, щоби вчителі працювали за цими програмами, а не застарими підручниками, – зауважує посадовиця. – Зараз необхідно, щоби до вчителів ця інформація надійшла. Щоби вони це обговорили і пройнялися ідеєю. На платформі ЕдЕра ми будемо поступово викладати їм у допомогу навчальні матеріали, короткі відеоуроки, де будемо показувати нові методики навчання у початковій школі».
Чи зможуть львівські школи працювати за новою програмою
В Управлінні освіти Львівської міськради кажуть, що школи готові до таких нововведень. Як зазначила в.о. директора навчально-методичного центру освіти м. Львова Тетяна Ольшанецька, для педагогів та заступників директорів шкіл з роботи початкової школи будуть проводитися тренінги. На них і озвучуватимуть інформацію щодо змін у навчальному процесі.
Контролювати процес переходу вчителів на нові програми будуть директори з початкового навчання.
«Тут ще важливе саме бажання вчителя до розвитку та бажання інновацій, – зазначає Тетяна Ольшанецька. – Кожен вчитель, який себе поважає, повинен усвідомлювати, що це потрібно. Знаю, що є різні думки з приводу цих нововведень, але ми будемо робити все, аби забезпечити сучасну освіту дітям».
Чи затвердять нову розвантажувальну програму у школах, стане відомо 4 серпня. У цей день відбудеться засідання Колегії Міністерства освіти і науки.
– See more at: http://tvoemisto.tv/news/rozmovna_angliyska_ta_olivets_zamist_ruchky_yaki_zminy_chekayut_na_shkolyariv_79784.html#sthash.9V0PlB9x.dpuf