З самого початку проекту соціального хліба для киян у громадськості виникало багато питань, і справа не лише у тому, що пенсіонерів змушували стояти за продуктом, яким ми пишаємося і експортуємо, в годинних чергах.
У грудні 2014 році КМДА і ПАТ «Київхліб» підписали договір про створення мережі роздрібної торгівлі з продажу хліба простої рецептури. Цікаво, що саме об’єднання профспілкових організацій ПАТ “Київхліб” в 2014 році виступило проти проведення інвестиційного конкурсу, наголошуючи, що вони і так виробляють найдешевшу продукцію в столиці, якою можуть повністю задовольнити потреби киян. Були проти аж до того часу, поки його не «виграли».
Основними умовами конкурсу були:
- Непідвищення протягом трьох років цін на 10 сортів хліба простої рецептури (так звані “соціальні” сорти без маргарину і олії).
- Ці види хліба повинні бути постійно в наявності і становити не менше 70% від загального асортименту.
- Чітко визначені обсяги виробництва та продажу цього хліба в достатній кількості відповідно до потреб киян, безперебійна логістика всіх процесів.
- Забезпечення високої якості хліба відповідно до чинних державних стандартів.
Що отримали кияни?
Неодноразово ми спостерігали протягом років довжелезні черги біля кіосків, а їх до речі в Києві відкрили 200, але насправді ніхто не рахував. Ніби в Радянському Союзі, кияни були змушені чекати годинами, щоб купити продукт загального вжитку і це в той час, коли Україну називають «житницею Європи».
Очевидно, що ні постійної наявності сортів хліба, ні 70% від загального асортименту не було і умови конкурсу «Київхліб» порушив. Про це свідчать і постійні черги, і скарги від киян.
Сьогодні лише за офіційними даними продаж соціального хліба припинили 60 кіосків. Влада пояснює таку ситуацію закінченням інвестиційної угоди. Але ж питання в іншому: якщо угода закінчилась, чим торгують (і чому взагалі працюють) кіоски, які протягом декількох років повинні були продавати 70% тільки соціальної продукції?
Відповідь дуже проста. Міська влада разом з ПАТ «Київхліб» на пільгових умовах під виглядом турботи про незахищені верстви населення створила підконтрольну мережу роздрібної торгівлі, яка сьогодні продає все, крім того, для чого її створили. Простіше кажучи,ми сьогодні маємо мережу фірмових магазинів «Київхліб» на кшталт «Рошену».
Не виключено, що для поновлення угоди, підприємство висуне нові вимоги, в яких відчутно скоротить відсоток соціальної продукції, відредагує ціни та збільшить кількість кіосків. А столична влада напередодні виборів, як у випадку з Нафтогазом, представить таку угоду як чергову перемогу.