Система евакуації автомобілів у Києві налаштована на збагачення передусім чотирьох пов’язаних між собою приватних фірм.
Це стверджують розслідувачі BIHUS info.
Масова евакуація автомобілів у Києві почалася як результат ухвалення у 2018 році закону про паркування. Як зауважують журналісти-розслідувачі, автори законопроєкту в обґрунтуванні обіцяли Києву мільярд гривень надходжень протягом пари років. Ідея полягала в тому, щоб інспектори попереджали порушника або виписували штраф, який поповнював би бюджет, а в кричущому випадку евакуювали б автомобіль.
Однак зараз Інспекція з паркування фокусується на цій останній опції, адже “якщо накласти штраф, то заробить тільки місто, а якщо евакуювати, то значно більше зароблять приватні фірми”, – зазначають розслідувачі.
“Послідовність виглядає так – контроль сплати за паркування, контроль зупинки-стоянки транспортного засобу без евакуації, і тільки після – евакуація. На жаль, ми вимушені були розпочати з третього, останнього кроку, і цей крок триває вже майже два роки”, – визнає начальник інспекції з паркування Дмитро Рахматуллін.
Із трьох рахунків, які оплачують власники евакуйованих автомобілів, – штраф, евакуатор, штрафмайданчик – місту йде лише штраф. Він складає 340 гривень, якщо оплатити протягом десяти днів. Ще 144 гривні отримує Нацполіція за зберігання автівки на штрафмайданчику. Решту отримують компанії-власники евакуаторів – примусова евакуація коштує 1270 гривень.
За вісім годин журналісти нарахували на одному майданчику 165 евакуйованих автівок. Із них 19 привезли евакуатори без маркування, 11 – брендовані Київтранспарксервісом, 8 – Центром організації дорожнього руху, а 127 належали приватним фірмам. Отже, міські евакуатори за цей час заробили трохи більше 24 тисячі гривень, а приватники – понад 161 тисячу.
Міський голова Віталій Кличко заявляв, що у 2020 році було здійснено понад 50 тисяч евакуацій. Якщо взяти за зразок один штрафмайданчик, за яким стежили журналісти, то кількість евакуйованих комунальниками автівок складає 15% від загальної кількості. Це значить, що якщо за рік бюджет отримав від евакуацій 9,5 мільйона гривень, то приватники заробили 54 мільйони.
Найактивніше працюють у місті приватні фірми “Автосос-Сервіс”, “Евакуатор-Сервіс” та “Експедиція-777”, акредитовані Департаментом транспорту. Але всі вони орендують евакуатори у фірми “Експрес-Т”, яка не має угод із містом. При цьому всі чотири пов’язані між собою – зокрема, співвласниця “Експрес-Т” є директоркою “Евакуатор-Сервіс”.
Ці фірми Дептранс обирав без конкурсів і тендерів – за оголошенням. Спеціалізовані ліцензії та дозволи на роботу підвищеної небезпеки є не у всіх, як і сертифікований персонал. Водночас працювати цим фірмам допомагають комунальні інспектори з паркування. Інспектор їздить на приватному евакуаторі, і щойно той завантажить чергову машину, пересідає в інший.
Рахматуллін зауважує, що зараз кількість евакуаторів, з якими місто підписало договори, перевищує сотню. Це в рази більше, ніж інспекторів.