У навчання – з музикою?

22 Червня 2015 09:16
.terytoriya.com.ua

.terytoriya.com.ua

Який вплив має музика на навчання? Що ви знаєте про ”ефект Моцарта”? А що кажуть про це вчені? Сьогодні доволі інтенсивно обговорюють питання, чи слухати улюблених пісень, навчаючись. Ця, здавалося б, побутова тема настільки актуальна, що має своє відображення в наукових напрацюваннях вчених. Із метою знайти розуміння у цій справі я провів невеликий моніторинг, результати якого – кількома рядками нижче.

Багато людей по всьому світу є прихильниками так званого ”ефекту Моцарта”, який вперше був описаний французьким вченим доктором Альфредом Томатісом. Його твердження про те, що музика допомагає поліпшенню функціонування вуха і залучена в розвиток розумової діяльності, знайшло публічне схвалення. При чому праця Томатіса стала настільки популярною, що надихнула групу дослідників (Раушер, Шо, Ky) провести експеримент. У 1993 році вони оцінили вплив музики Моцарта на просторове мислення,  а результати згодом опублікували в науковому журналі «Nature». Учасники пройшли три стандартні тести, щоб відчути три слухові кондиції: тишу, сонату Моцарта та вербальні слухові інструкції. Виявили тимчасове, втім значне покращення просторового мислення.

Однак на горизонті з’являється новий погляд на цю проблему. Згідно з найновішими дослідженнями, власне, тиша найкраще налаштовує на навчання. Переконливим доказом подібної заяви є тест, проведений науковцями з Флориди. Вони виявили, що звуки уповільнюють прогрес приблизно на 60 слів на секунду. Це чітко демонструє, яким важким завданням є одночасно впоратись зі слуханням і з писанням. Принаймні так стверджує доктор Сара Рандсел з Флоридського Атлантичного університету в Форт Лодердейлі.

У своєму дослідженні я вирішив не обмежуватися теорією, а почути, що говорять із цього приводу студенти. Саме вони, як ніхто інший, знають, що таке навчання. Як правило, вони кажуть, що, незважаючи на всі наукові факти, повністю відмовитися від музики вони не можуть.  Для них навушники, можливо, і не найнеобхідніший аксесуар, але… Ось три найцікавіші висловлювання:

Катерина, 19 років, перший рік

Навчання різноманітне. Інколи потрібен активний підхід. Студенти повинні бути терплячими, старанними і сконцентрованими, щоб повторити або ж вивчити матеріал. У такому випадку лише класична музика може стати надійним другом. Хоча є певні ситуації, коли абсолютна тиша все-таки краща, але під рок-н-рол краще запам’ятати формули, цифри і факти.

Анета, 21 рік, другий рік

Коли триває процес навчання, найкраще, що можна зробити, – це строго обмежити себе прослуховуванням будь-яких мелодій. Інакше увага легко розсіюється. Звісно ж, можна дозволяти собі насолоджуватись короткими музичними паузами, щоб освіжити думки. Мабуть, це і є найкращою інтерпретацією музики – мотивація.

Юстина, 22 роки, третій рік

Додаткове заохочення у вигляді музики повинно відволікати. Життя в постійному шумі на задньому фоні, який створюють пісні, може призвести до серйозних пошкоджень здоров’я. Це підтверджують дослідження. 115 студентів було зібрано, щоб перевірити їхні показники. Створили дві групи, в одній з яких рівень шуму складав менш ніж 50 децибелів. В іншій групі ”шуміло” більш, ніж на 60. В останніх було виявлено підвищений рівень гормонів стресу, кров’яного тиску і серцебиття. Висновки, як на мене, цілком очевидні.

Думки опитаних можна поділити на три різні категорії, відповідно до їхнього підходу до навчання. 35% все-таки створюють плейлист в програвачі, відкриваючи підручник. 36% надають перевагу тиші. Третина з них не може зробити  рішення. Найцікавіше те, що більше половини студентів воліє використовувати музику як хороше джерело мотивації та натхнення. Отже, слухання улюблених мелодій перед навчанням – хороший спосіб покращити свою успішність і скласти іспити.