Відключення гарячої води у столиці: шукаємо винних

3 Травня 2015 08:45

 

korupciya.com

korupciya.com

Київ повернулися відключення гарячої води через обмеження газопостачання котелень. Кияни вимагають дій від місцевої влади, місцева влада – від «Нафтогазу», «Нафтогаз» – від «Київенерго», «Київенерго» – від киян і місцевої влади. Хто ж винен?

За принципом гри в «Мафію» – відомої рольової забавки з детективним сюжетом – столиця одного вечора заснула і на ранок прокинулася без гарячої води. Її відключили, за словами киян, десь без попередження, але всюди без пояснення і на невизначений час.

«Повернувшись додому з відрядження виявила, що в мене немає гарячої води. Перевірила, чи мій будинок підпадає під планові роботи, гідравлічні випробування, або, може, десь біля нас пошкодження – ні… Я зателефонувала на гарячу лінію «Київенерго», де мені підтвердили, що разом із сотнями інших киян – бездітних та багатодітних – митимуся в тазику «невизначений термін» – написала на своїй сторінці у Facebook депутат Київради Олена Галушка.

Як згодом з’ясувалося, у будинок депутатки, як і понад тисячу інших, обмежили подачу гарячої води через припинення газопостачання котелень, починаючи з 24 квітня. До ранку цього дня, за інформацією ПАТ «Київенерго», без гарячої води у місті перебувало 1464 споживачі і причинами відключень слугували пошкодження на тепломережах, планові відключення та гідравлічні випробування.

Примітно, про відключення газу у «Київенерго», за його ж інформацією, знали не перший день. Підприємство було офіційно попереджене постачальником «блакитного» палива ще на початку минулого тижня. «21 квітня ПАТ «Київенерго» отримало від ПАТ «Київгаз» лист-попередження про примусове обмеження та припинення постачання газу на ТЕЦ-5, ТЕЦ-6 та котельні з 23 квітня. Підставою стало доручення НАК «Нафтогаз України» припинити газопостачання через заборгованості», – йдеться у повідомленні прес-служби теплопостачальника за 27 квітня.

Чому ця інформація була подана широкому загалу «заднім» числом, або ж через такі поодинокі і скупі оголошення (див. нижче)? – можна лише знизувати плечима.

Скільки загалом по місту споживачів залишилося без гарячої води через припинення газопостачання котелень, стало відомо взагалі лише на ранок наступного дня.

Станом на вчора, 29 квітня, без ГРВ у столиці, перебувало вже понад 2,5 тис. споживачів. З них, згідно з повідомленням «Київенерго», 1534 споживачі (переважно у Солом’янському, Святошинському і Подільському районах) було відключено внаслідок профілактичних робіт, решта – 1124 (переважно у Шевченківському, Голосіївському, Святошинському та Оболонському районах) – у зв’язку з обмеженням газопостачання теплоджерел підприємства.

Звична річ, кияни обурені і вимагають повернення комунального блага. «Перестаньте називати маринування людей без гарячої води «економією газу». Знущання – в рази влучніше слово» – кидають вони. Поміж тим, хто винен у складеній ситуації? – ще треба розібратися.

Підозрюваний №1 – НАК «Нафтогаз» 

Гарячої води у столичних будинках не стало через обмеження газопостачання. Виходить, що головним «злодієм» є НАК «Нафтогаз», який дав доручення ПАТ «Київгаз» припинити подачу «блакитного» палива на теплоджерела «Київенерго» і не сів за стіл переговорів щодо продовження подачі газу підприємству «в борг».

ПАТ «Київенерго» звернулося до Київської міської державної адміністрації та Київради з проханням вжити всіх можливих заходів, щоб запобігти відключенню гарячого водопостачання жителям столиці через обмеження постачання газу. А у КМДА в свою чергу поспішили із закликом до НАК «Нафтогазу».

«Київська міська влада закликає НАК «Нафтогаз» відновити постачання газу на столичні котельні… Кияни не повинні стати заручниками фінансових взаємовідносин між учасниками енергоринку» – наголошується у повідомленні прес-служби відомства.

Місто навіть готове стати гарантом того, що ПАТ «Київенерго» невдовзі стабілізує розрахунки за спожите «блакитне» паливо. «Незважаючи на складний процес переходу на сезонну оплату за опалення, місту вдалося забезпечити сплату основної частини боргів теплопостачальників Києва за газ, які накопичувалися з 1999 року – це більше 3 млрд грн. У найближчих планах – забезпечити таку ж стабільну динаміку розрахунків, окрім оплати штрафних санкцій, нарахування яких не має під собою правового та фінансового обґрунтування» – зазначають у КМДА.

До того ж, місцева влада зауважує, що тривале припинення постачання гарячої води, як свідчить досвід 2014 року, призводить до серйозних негативних наслідків: у першу чергу, до погіршення технічного стану системи теплозабезпечення.

Підозрюваний №2 – ПАТ «Київенерго» 

У НАК «Нафтогазі» у свою чергу стверджують, що для них теж населення, у тому числі і кияни, перш за все. Адже підприємства-боржники «відрізають» від газопостачання, аби уникнути критичної ситуації взимку.

«Постійне нарощування заборгованості з боку великих споживачів залишає «Нафтогаз» без коштів на закупівлю газу. При цьому населення сумлінно сплачує рахунки. І саме воно найбільше страждає від недобросовісної політики підприємств–боржників. Для того, щоб мати можливість гарантовано постачати газ на потреби населення, «Нафтогаз» вимушений запровадити жорстку політику відключень підприємств-неплатників», – зазначив голова правління НАКу Андрій Коболєв.

Поряд з цим, у компанії зауважили, що ПАТ «Київенерго» є її найбільшим боржником: станом на 28 квітня, товариство заборгувало майже 3,2 млрд грн за спожитий газ.

Зокрема, за поставлене «Київенерго» паливо для виробництва електроенергії, підприємство не заплатило «Нафтогазу» 2,5 млрд грн, в т.ч. 1,8 млрд грн за 2015 рік. «У поточному році за газ для виробництва електроенергії «Київенерго» не заплатило «Нафтогазу» нічого» – підкреслюють у компанії.

За газ для виробництва тепла «Київенерго» винне «Нафтогазу» 1,2 млрд грн, в т.ч. 0,7 млрд грн за 2015 рік. Рівень розрахунків Київенерго за газ для виробництва тепла в 2015 році складає близько 80%.

Тож, компанія націлена оскаржувати у суді рішення Київської міської ради щодо безперебійного постачання енергоресурсів комунальним закладам та приватним споживачам Києва, які мають заборгованість за спожиті комунальні послуги та енергоносії. При цьому у компанії зауважують, що прямі промислові споживачі вже давно отримують газ за передоплатою – жодне підприємство не отримує газ у борг.

Підозрюваний №3 – Київ і кияни 

Повертаємося до ПАТ «Київенерго». Підприємство виправдовується, що не може розрахуватися за спожитий газ через зростання заборгованості за тепло зі сторони населення та бюджетних установ, мовляв, не доотримують кошти від споживачів, а інших джерел фінансування для погашення заборгованості не мають.

За даними підприємства, наразі заборгованість споживачів за тепло становить 2,5 млрд грн. При цьому рівень розрахунків з початку року становив 75%. Найбільшу заборгованість за тепло накопичили житлові організації та населення – 1,6 млрд грн, а також бюджетні установи та організації столиці – 680,4 млн грн.

«Київенерго» не має інших фінансових джерел для погашення заборгованості за спожитий газ, крім розрахунків споживачів. Всі грошові кошти споживачів за спожите тепло, відповідно до постанови КМУ від 18.06.2014 №217, надходять на спецрахунки, з яких вони автоматично надходять до НАК «Нафтогаз України» відповідно до алгоритму, встановленого НКРЕКП» – пояснює підприємство.

Виходить, що у відсутності гарячої води винні самі місто і кияни. Так, коли будуть погашені борги за теплову енергію, накопичені бюджетними та комунальними організаціями, у КМДА поки мовчать. Поряд з тим обіцяють, що кияни не платитимуть за гарячу воду, де її подача припинена в результаті відключення котелень.

Низький рівень розрахунків мешканців столиці, не лише за теплову енергію, але й за інші комунальні послуги, пояснюється стрімким зростанням тарифів з весни минулого року.

Нагадаємо, за даними Держстату, впродовж 2014 року кияни сплатили за житлово-комунальні послуги 4,3 млрд грн (включаючи погашення боргів попередніх періодів), що складає 88,4% від нарахованих за цей період сум. Водночас протягом цього періоду були підвищені в кілька разів тарифи на газ, електроенергію, централізоване опалення та гаряче водопостачання, а також – холодне водопостачання та водовідведення.

Беручи до уваги, що з 1 квітня в Україні знову подорожчала електроенергія та газ для побутових потреб населення, а з 1 травня очікується підвищення тарифів на теплову енергію, гарячу та холодну воду, при цьому рівень соціальних виплат залишився на попередньому рівні, покращення платіжної дисципліни не передбачається. Адже населення боргує за житлово-комунальні послуги не тому, що не хоче платити за спожиті ресурси, а тому, що немає такої можливості.

Тож, хто винен в тому, що сьогодні понад тисячу столичних споживачів перебуває без гарячої води? Мабуть, варто поставити це питання Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, урядовцям і парламентарям. Тим, хто здійснює тарифне регулювання, провадить економічні реформи та законодавчі ініціативи.

Примітно, у КМДА зазначають, що наразі проводять переговори з урядовими структурами та НАК «Нафтогазом». Головна мета – забезпечити стабільне надання життєво необхідних послуг в оселях киян. Втім, які результати дадуть такі переговори, якщо не будуть ліквідовані першопричини?