12 років у школі: чого чекати учням

1 Вересня 2017 14:59
12 років у школі: чого чекати учням

 

Міністерство освіти знову має намір запровадити 12-річну модель навчання з 2018 року. Нагадаємо, що перша спроба зробити це 2010-го провалилася… 

Відповідно до західних стандартів, ми начебто рухаємося у правильному напрямку, адже у школах країн Європи вже діє 12-річна система навчання. Водночас треба розуміти, що цей процес в українських та європейських школах суттєво відрізняється.

Одним з найцікавіших аспектів нової реформи стане запровадження профільного навчання у старшій школі. Тобто, учні зможуть самостійно обрати спеціалізацію і опановувати саме ті предмети, які їм знадобляться при вступі до університету. Така система вже практикується у деяких ліцеях та гімназіях.

У 10-11 класі обирається профіль, наприклад, історичний, правознавчий, математичний, але обирається – занадто голосно сказано. Знаю з власного досвіду, що зазвичай обирає школа, все залежить від кількості вчителів того чи іншого предмета або предмета, який викладає класний керівник. А серед учнів проводиться формальне голосування з передмовою: «Ми ж уже визначилися з профілем! Усі згодні?».

Теоретично після реформування навчання має полегшитися та стати цікавішим, передбачається значне скорочення кількості уроків та відсіювання навчальних дисциплін.

Сьогодні школа нав’язує купу зайвої інформації, зайві предмети, відбувається розсіювання уваги.

– Це не означає, що в школі пропадуть знання. Знання зараз накопичуються з драматичною швидкістю – діти вже не йдуть до школи за знаннями, для цього є Інтернет, дуже багато різних ресурсів. Їх треба навчити, як ці знання використовувати, класифікувати, як відрізнити добро від зла і як знайти знання, потрібні для вирішення індивідуальної життєвої ситуації чи професійного виклику, – прокоментувала міністр освіти та науки України Лілія Гриневич.

Цікаво, що така система – це лише одне з двох розгалужень старшої школи (після 9-го класу) під назвою «академічний ліцей». Разом з ним існуватиме ще «профільний ліцей», по суті, ті ж самі коледжі, тільки при школі. Ті учні, які захочуть продовжити навчання у профільному ліцеї, паралельно зможуть отримати середню освіту і першу професію, що дасть змогу одразу після закінчення школи влаштуватись на роботу.

Лілія Гриневич, представляючи нову реформу, наголосила, що станом нинішної середньої школи задоволені лише 10% батьків, 15% вчителів, 8% директорів. І додала, що за останніми дослідженнями саме змін у середній освіті хочуть 76% українців.

У ДЗЕРКАЛІ ДУМОК

Сергій, батько: 
– Система розгалуження після 9-го класу, коли випускник профтехнічного напрямку зможе водночас із середньою освітою отримати ще й спеціальність, – це непогано. Адже хлопці будуть закінчувати школу у 18 років і йти до армії, де також потрібні водії, зварювальники, електрики і технічні спеціалісти. Проте чи актуально це в наш час, сказати важко. Більшість хоче навчатися в університетах, опановуючи більш сучасні професії. Це гарна ідея для невеликих містечок та селищ, проте невідомо, наскільки ефективною буде подібна система в Києві та інших великих містах.

Світлана Ліпінська, психолог: 
– Думаю, питання не в тому скільки вчитись, а як! При сучасних школах 10,11, 12 років – це забагато. Вже не актуально зубрити тонни інформації, коли може користуватись Інтернетом. Треба розвивати в дітях здатність аналітично мислити, щоб вони вчилися знаходити, перевіряти та аналізувати інформацію. Наша система навчання – підготовка бездумних слухняних людей, які мають виконувати все, що їм говорять. Я це називаю «11–12-річна початкова школа». Дітей не вчать самостійності, не вчать досягати того, що хочуть, тому вони й невмотивовані. Треба змінювати процес самого навчання.

Олена Андрощук, вчитель географії: 
– Чесно кажучи, маю деякі сумніви щодо необхідності цієї реформи. Не зовсім уявляю, як вона має реалізуватись на практиці. По-перше, проблема в тому, що й одинадцятикласник не завжди знає, ким хоче стати, до якого навчального закладу податись та на яку спеціальність. Як дитина, дев’ятикласник, зможе зробити такий вибір?! По-друге, профільне навчання запроваджується таким чином, що один вчитель муситиме викладати декілька суміжних предметів у старшій школі. Як, наприклад, вчитель фізики викладатиме хімію за 10–11 клас? Тим паче, зараз говорять про значне скорочення предметів, а дітям і так важко засвоювати інформацію.

https://vechirniykiev.com.ua/news/12-rokiv-u-shkoli-choho-chekaty-uchnyam